På måndagsmorgonen togs första spadtaget för det som kommer att bli Västerbottens längsta rullbana.
– Flyget har över tid ökat jättemycket. Men de senaste året och kanske kommande åren tror vi att det minskar en del. Men på lång sikt är vi i en region där andra transportalternativ saknas. Flyget är hos oss en kollektivtrafik och därför viktig, säger flygplatschef Robert Lindberg.
Skellefteå kommun äger flygplatsen sedan 2010 och antalet passagerare har hela tiden växt. Men ifjol kom trendbrottet i Skellefteå liksom i landet då antalet passagerare blev färre. För Skellefteås kom det stora tappet när Norwegian lämnade flygplatsen.
Att göra rullbanan 420 meter längre och rusta upp den befintliga banan kostar 70 miljoner kronor. De sista 20 meterna innebär att flygplatsen kan ta emot riktigt stora fraktflygplan och charter till Asien.
– Det är en jätteviktig del i vår infrastruktur när Skellefteå växer, säger kommunalrådet Maria Marklund (S).