– Det vi har sett är att många elever tyckt att det har varit skönt med distansundervisning. Andra har lidit och saknat det sociala. Nu är det inte distans alls och det har blivit en tröskel för vissa att komma tillbaka, säger Åza Hortell vid utbildningskontoret på Umeå kommun.
Under vårterminen, fram till maj, har 53 ungdomar skrivna i Umeå kommun hoppat av gymnasiestudierna. På Dragonskolan, ett av Sveriges största gymnasium, har frånvaron ökat med omkring 5-8 procent.
Samma frånvarotrend syns i Skellefteå.
– Vi har väldigt få avhopp, men fler elever med hög frånvaro. Vissa dagar i januari-februari var en tredjedel av eleverna frånvarande, säger Erik Burstrand, avdelningschef för gymnasiet i Skellefteå kommun.
Blivit normalt att plugga hemifrån
En förklaring är att elever fram till april i år rekommenderats att stanna hemma vid symptom på covid-19. Men det finns också elever som blivit vana att sitta hemma, eller snarare ovana att gå till en byggnad full av folk, menar flera som SVT pratat med.
– Det blev normalitet under pandemin att inte vara i skolan, säger Erik Burstrand.
Inte alla skolor märker trenden
På Liljaskolan i Vännäs har man inte märkt samma trend, inte heller i Lycksele.
– Det är inget vi uppmärksammat. Många är väldigt glada att få vara tillbaka i skolan, säger skolchef Ellinor Häreskog.
”Jag såg bara fördelar med att komma tillbaka” – häng med in på Dragonskolan i Umeå i klippet.
Så påverkade fjärr- och distansundervisningen elever under covid-19-pandemin
Skolinspektionen har granskat vilka effekter fjärr- och distansundervisning har haft på elevers lärande och mående under covid-19-pandemin.
Sammanfattningsvis har de kommit fram till att:
• Elevers förutsättningar att nå målen har försämrats till följd av fjärr- och distansundervisning
• Elevernas hälsa har påverkats negativt av situationen med fjärr- och distansundervisning
Rapporten publicerades i december 2021 och finns i sin helhet på Skolinspektionens sajt.