Högstadieelev döms för hets mot folkgrupp – ristade in hakkors i bänk

Publicerad

En elev i en kranskommun till Umeå döms för hets mot folkgrupp efter att han ristat in ett hakkors i en av skolans bänkar. Skolan har under hösten haft problem med bland annat rasistiska hälsningsfraser i korridorerna.

Det var i oktober som händelsen uppdagades på högstadieskolan. Eleven har erkänt skadegörelsen men sagt att han inte förstod vad symbolen, hakkorset, betydde vid tillfället. Men tingsrätten anser det bevisat att han gjort det. Bland annat har skolans rektor vittnat om att han studerat symboler i religionsundervisningen. 

Rätten menar också att det är uteslutet att personer som är uppvuxna i Sverige och i den ålder skulle vara helt okunniga om hakkors, nazismen, andra världskriget och förintelsen.

Stod synlig i fem dagar

Totalt stod tre elever åtalade för skadegörelse och hets mot folkgrupp, men bara eleven som bevisat ristat in symbolen döms.

Bänken med hakkorset stod synlig för eleverna på skolan i fem dagar. Rätten har bedömt att mer än ett fåtal elever måste ha passerat den för att nå sina lektionssalar.

”De meddelanden som hakkorset förmedlar – däribland framförallt missaktning mot judar – har därför spritts på det sätt som krävs för att gärningen rent objektivt ska anses utgöra hets mot folkgrupp”, skriver domstolen.

Hetsade inte med avsikt – döms ändå

Rektorn har berättat för tingsrätten hur skolan under hösten haft problem med rasistiska hälsningsfraser i korridoren och att hakkors har klottrats.

Eleven har erkänt skadegörelsen, men förnekat hets mot folkgrupp. Det spelar, enligt domen, ingen roll om han haft som avsikt att uttrycka sin missaktning mot offren för förintelsen, eller inte. Det räcker att han insett hur det kunde uppfattas.

Han ska nu betala 2000 kronor i dagsböter och ersätta skolan för skadegörelsen. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.