Flyget skulle lyfta från Vilhelmina tidigt under tisdagsmorgonen med destination Stockholm. Strax innan avgången kom beskedet att flyget ställdes in, anledningen var tekniska problem med flygplanet.
En flygning som i vanliga fall tar omkring två timmar och 15 minuter, inklusive en mellanlandning i Lycksele, blev i stället en busstur på omkring tre timmar till Umeå.
– Det är väldigt besvärligt. Man kanske har viktiga möten och andra tider att passa i Stockholm och så blir man så här försenad. Det ställer till det, helt klart, säger företagaren Bogge Bolstad som var en av de som skulle flyga ned till Stockholm och hade, som många andra, möten inbokade.
Bränsleläckage i planet
Att flyget blir inställt – och dessutom med kort varsel – är inte ovanligt förekommande på inlandets flygplatser, enligt Bolstad.
– Det här har hänt flera gånger. Man hörde på de andra passagerarna att det inte är första gången, man hör att man är inte förvånad. Det är många tunga suckar, säger Bogge Bolstad.
Enligt Lars Ekbäck, vice vd för South Lapland Airport, har det varit strul med flygplanet från Vilhelmina sedan söndag kväll. Måndagen och tisdagens morgonavgångar, som traffickeras av Amapola, har ställts in efter att man upptäckt ett bränsleläckage i planet.
Det har även påverkat resande från Lycksele, eftersom planet normalt mellanlandar där. Däremot har eftermiddagsflygningarna ersatts och gått som vanligt.
– Vi är så här långt nöjda med bolaget Nyxair som trafikerat sträckan sedan 1 juli. Det är bara de tekniska felen sedan i söndags som har drabbat oss hittills, säger Lars Ekbäck, vice vd för South Lapland Airport.
Men så kan även onsdagens morgonflyg komma att ställas in. Besked om det skulle ha lämnats under tisdagskvällen, men det kommer att dröja ändå fram till tidig morgon.
”Sista gången jag försöker flyga från inlandet”
Resenären Bogge har en lösning för att säkra kommunikationen från inlandet till Stockholm. Det är att ha en enda flygplats, anser han. Fram till dess kommer han att söka sig till andra platser för att vara säker på att komma fram i tid.
– Det här innebär att det antagligen är sista gången jag försöker flyga från inlandet. Man vill ju helst flyga härifrån men det är nästan alltid problem. I fortsättningen kommer man välja att köra till Skellefteå eller Umeå. Jag och många andra känner samma sak. Om man har viktiga möten kan man inte lita på att man kommer fram i tid, säger Bogge Bolstad.
SVT har sökt Amapola flyg AB för en kommentar.