Miljömässigt hållbar är enligt vice vd Ulf Marklund inte ett begrepp som utmärkt järnvägsbranschen, och det ville han och en kollega ändra på. På en mässa i Paris för några år sedan började de fantisera om en ren batteridriven maskin.
– Men tekniken är inte lika långt framme som man trodde så det har tagit längre tid än vad vi hade hoppats på, berättar han.
”Vi är inga miljömuppar”
Nu finns den så kallade MPV:n och har redan gjort nästan tusen timmar bland annat i trakterna av Örebro och Karlstad, och fler ska byggas. Batterierna som sitter i den har utvecklats av företagen Epiroc och Northvolt.
– Vi är inga miljömuppar och det här kostar massor att genomföra men när jag frågar folk hur mycket miljön får kosta så är det ingen som har något bra svar, säger Ulf Marklund och fortsätter:
– Det är jätteviktigt att vi lyckas ställa om från stora dieselmaskiner till arbetsfordon som minskar utsläppen för våra barn och barnbarns skull.
Outvecklad laddinfrastruktur
Koncernen, som bland annat har sålt maskiner till Londons tunnelbana, har nu därför beslutat att de fossila utsläppen från egna lok och maskiner ska minska med 40 procent fram till år 2025. Planer finns också på en vidareutveckling.
– Laddinfrastrukturen vid sidan av järnvägen är inte så utvecklad än och därför undersöker vi möjligheten att med hjälp av strömavtagare plocka ned ström från tråden för att ladda batterierna i MPV:n, säger Mattias Remahl som är vd vid Railcare.
I klippet får du veta hur maskinen, som Mikael Andersson kör, fungerar: ”Är som en gigantisk dammsugare”