• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Trafikverket

Klart: Norrbotniabanan dras genom centrala Sävar

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det klart hur Norrbotniabanan ska dras genom Sävar norr om Umeå. Dragningen går genom Sävar tätort i nära anslutning till E4:ans norra sida.

Den fördjupade utredning som Trafikverket tillsatt för sträckan Dåva-Gryssjön är nu klar. Myndigheten väljer den så kallade centrala linjen för sträckan. Det innebär att järnvägen kommer att dras genom Sävar tätort. Det meddelar Trafikverket i ett pressmeddelande.

Utredningen har tagit fasta på kommunens intressen, de boende i Sävar samt Skogforsk och Norra Skogsägarna.

Norrbotniabanan

– Att samtala och lyssna på de närboende, kommunen och lokalt näringsliv har varit viktigt inför valet av järnvägslinje,  säger Marie Eriksson, projektledare på Trafikverket i ett pressmeddelande.

Verksamheter slipper flytta

En centralt placerad tågsstation stödjer den kommunala planeringen och bedöms ge god tillgänglighet för det befintliga Sävar och den planerade bebyggelseutvecklingen på södra sidan av E4:an. Det innebär att det inte blir något intrång i varken Skogforsks eller sågverkets verksamheter, som den tidigare dragningen hade medfört.

– Både linje norr och linje syd hade inneburit behov av omlokalisering av stora delar av deras lokaler, säger Marie Eriksson.

Trafikverket påbörjar nu arbetet med att ta fram en samrådshandling för den centrala linjen och det slutgiltiga planförslaget beräknas vara klart för granskning under andra halvan av 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet