Sedan en tid tillbaka erbjuder det kommunala energibolaget Skellefteå Kraft rådgivning i Feng shui, kristallterapi samt kaosmagi. Enligt företagets marknadschef, Christoffer Svanberg, är syftet att ”skoja med energibegreppet”, utifrån vetskapen att människor inte är så intresserade av den riktiga energin, det vill säga elen. Kampanjen är inget skämt, intygar han.
– Det är på riktigt. Det här är riktiga människor, inte skådespelare, och vi har varit noga med att inte framställa dem som några knäppgökar, säger Christoffer Svanberg, marknadschef på Skellefteå kraft.
TT: Men finns inte risken att ni själva framstår som knäppgökar?
– Så kan det vara eller så framstår det som att vi står på kundens sida.
TT: Tror du själv på kaosmagi?
– Nej, det gör jag inte.
TT: Så ni erbjuder kunderna något ni själva inte tror på?
– En del gör det säkert, andra inte. Vi gör inte det här för att pådyvla människor kristallterapi utan för att bli mer kända och vi kan konstatera att vi just nu säljer mer än normalt.
TT: Vad är kaosmagi?
– Det vet jag faktiskt inte.