Skellefteå kommun, som beställer plogning av 900 kilometer enskild väg, menar att ett av problemen är för få åkare. Foto: SVT

Trafikverket och kommunen inte överens om ansvaret

Uppdaterad
Publicerad

Vem tar ansvaret när hemtjänsten eller ambulansen inte längre tar sej fram på oplogade enskilda vägar?

Trafikverket och kommunen är inte överens om frågan. Kommunen menar att ett av problemen är att det finns för få som plogar.

Trafikverket – som beställer plogning på de statliga vägarna – anser att det är den nya tekniken med GPS i lastbilarna och automatlarm som informerar ifall plogbilen är för sen, som är orsaken till att entreprenörerna inte vill eller vågar ta på sig plogningen på den enskilda vägar de passerar.

Blir plogningen försenad, hotas entreprenörerna av böter. Men Skellefteå kommun, som beställer plogning av 900 kilometer enskild väg, anser inte att ny teknik är problemet.

– Den verkliga orsaken tror jag är att det är svårt att få tag på de som plogar. Det problemet har vi på kommunen. De underentreprenörer som är längst ut i näringskedjan får för dålig ersättning och vill inte ploga längre, säger vägchefen Lasse Pettersson på Skellefteå kommun.

Bidraget räcker inte

De enskilda vägarna får bidrag av staten till plogning och underhåll. Det täcker ungefär halva kostnaden. Med dubbla entreprenörer ökar tomkörningen. Det går mer diesel och statsbidragen täcker ännu mindre av den verkliga kostnaden.

– Mitt uppdrag är att hålla de allmänna vägarna öppna. Vilka entreprenörer de enskilda vägarna vill anställa, är deras sak, säger underhållschefen Mikael Lindholm på Trafikverket.

Dåligt även ur miljöhänsyn

Lasse Pettersson på Skellefteå kommun är kritisk till bristen på samordning.

– Att en plogbil möter en annan plogbil som kör med plogen uppe är samhällsekonomiskt vansinne. Självklart bör en plogbil ta alla vägar i området där den verkar, anser Lasse Pettersson på Skellefteå kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.