Trafikverket – som beställer plogning på de statliga vägarna – anser att det är den nya tekniken med GPS i lastbilarna och automatlarm som informerar ifall plogbilen är för sen, som är orsaken till att entreprenörerna inte vill eller vågar ta på sig plogningen på den enskilda vägar de passerar.
Blir plogningen försenad, hotas entreprenörerna av böter. Men Skellefteå kommun, som beställer plogning av 900 kilometer enskild väg, anser inte att ny teknik är problemet.
– Den verkliga orsaken tror jag är att det är svårt att få tag på de som plogar. Det problemet har vi på kommunen. De underentreprenörer som är längst ut i näringskedjan får för dålig ersättning och vill inte ploga längre, säger vägchefen Lasse Pettersson på Skellefteå kommun.
Bidraget räcker inte
De enskilda vägarna får bidrag av staten till plogning och underhåll. Det täcker ungefär halva kostnaden. Med dubbla entreprenörer ökar tomkörningen. Det går mer diesel och statsbidragen täcker ännu mindre av den verkliga kostnaden.
– Mitt uppdrag är att hålla de allmänna vägarna öppna. Vilka entreprenörer de enskilda vägarna vill anställa, är deras sak, säger underhållschefen Mikael Lindholm på Trafikverket.
Dåligt även ur miljöhänsyn
Lasse Pettersson på Skellefteå kommun är kritisk till bristen på samordning.
– Att en plogbil möter en annan plogbil som kör med plogen uppe är samhällsekonomiskt vansinne. Självklart bör en plogbil ta alla vägar i området där den verkar, anser Lasse Pettersson på Skellefteå kommun.