Ifjol gick Nextjet 18 miljoner kronor back och företagets revisor uttrycker skepsis inför om man kommer kunna fortsätta med sin verksamhet. I Västerbotten trafikerar man tre destinationer: Vilhelmina, Lycksele och Hemavan/Tärnaby.
Företagets kärva ekonomiska balansgång kommer inte som någon överraskning för kommunalrådet i Storuman, Tomas Mörtsell (C).
– Det har varit ganska mycket på tal, just att det har haft svårt att betala för sig, berättar Tomas Mörtsell.
– Har de gått så mycket förlust som du säger, kan de nog ha tvingats börja förbruka det egna aktiekapitalet.
LÄS MER: Inlandsflyg i kris – revisor tvivlar på överlevnad
Företagets ekonomiska problem ska ha varit ett återkommande inslag för flygplatsen i Hemavan/Tärnaby.
– Det är det jag hört, jag sitter ju inte i den verksamheten. Men de gånger de inte kunnat betala så har man lämnat för indrivning, så vi har varit ganska hårda med att inte låta betalningarna släpa, säger Tomas Mörtsell.
”Det är bekymmersamt”
Även i Vilhelmina känner man till Nextjets tunga ekonomi.
– Jag känner till sedan tidigare att det är tung. Vi har ju haft möten med andra flygplatser här i norr och diskuterat det här. Det är bekymmersamt, eftersom de ju betalar oss och har släpat efter med betalningarna, säger Åke Nilsson (S), kommunalråd i Vilhelmina.
LÄS MER: Här flyger Nextjet i Västerbotten
Skulle företaget tvingas lägga ned så faller det på staten genom Trafikverket att hitta nya operatörer för flygplatserna i inlandet.
– Det är förvisso staten genom trafikverket som har hand om trafiken, men det är våra medborgare som direkt berörs av detta. Skulle flyget försvinna vore det ett stort avbräck, framför allt för vår ekonomi, men även på sikt kunna för flygverksamhetens förtroende, menar Åke Nilsson.
– Allt sitter ju ihop så det kan komma att få konsekvenser både ekonomiskt och förtroendemässigt, vilket på sikt kan innebära ytterligare ekonomiska svårigheter om folk prioriterar bort flyget för andra transportmedel.