Kunder missnöjda med badtunneföretaget

Uppdaterad
Publicerad

Kunder över hela Sverige är kritiska till Bastu och Badtunna MÅ AB i Bygdsiljum mellan Umeå och Skellefteå. De vittnar om att det känner sig lurade.

Före sommaren i fjol beställde två unga grabbar i 20-årsåldern en bastu- och badtunneflotte från fabriken i Bygdsiljum. De höll på att starta ett företag vars hela idé var att hyra ut flotten. Problemet var bara att den inte flöt som den skulle. När de började fylla badtunnan med vatten så sjönk flotten ner i vattnet på ena sidan. De unga företagarna fick skjuta upp premiären och avboka kunderna.

– Det var verkligen katastrof för oss där ett tag, skitdåligt. Och så pinsamt för oss att komma ut som ett nytt företag och inte kunna leverera det vi lovat, berättar Camilo Hernandez som är en av företagarna.

Köpte sten

Enligt honom uppmanade badtunneföretagets ägare Mikael Åström de unga männen att köpa flera hundra kilo sten för att försöka stabilisera flotten. Eftersom flotten låg en bit ute på havet beskriver Hernandez det som ett mödosamt jobb.

– Men det hjälpte verkligen ingenting, och då ringde jag till Åström efter typ 200 kilo sten och berättade att det inte fungerade. Då tyckte han att vi skulle åka och köpa mer sten, vilket vi gjorde, säger Camilo Hernandez.

”Vi hade panik”

Enligt honom äventyrades hela företaget genom agerandet från Bastu och Badtunna MÅ AB.

– Det är ju helt sjukt att vi ens gick med på det här men vi var så angelägna om att få allt att fungera. Vi hade ju panik, det var ju så det var, säger Camilo Hernandez och berättar att det varit strul med allt från leveransen och produkten till kontakterna med företaget.

Bastu- och badtunneföretagets företrädare nekar å sin sida till att han ska ha föreslagit något köp av sten, och menar att han verkligen försökt hjälpa grabbarna.

– Vi såg bland annat till att sätta dit en till ponton för att få en bättre bärkraft och problemet var ju att de ville ha badtunnan för långt fram på flotten, säger Mikael Åström.

Besvikna och irriterade

Enligt Camilo Hernandez har de aldrig haft några synpunkter på själva placeringen utan menar att de fick en produkt som inte var klar. Och han är långt ifrån ensam om den beskrivningen.

Västerbottensnytt har letat rätt på några av de 15 000 kunder över hela Sverige som bolaget säger sig ha, och de är besvikna och irriterade. Det handlar om allt ifrån uteblivna till försenade och ofullständiga leveranser som kostat enskilda både pengar och tid.

Men bolagets ägare tycker inte att de har problem med mycket missnöjda kunder och menar att det finns förklaringar till allt.

– Sen är det ju så här, att om du har tusen nya kunder per år så kommer det alltid att finnas någon som inte tycker att det blev bra. De kunder som varit missnöjda har vi hjälpt.

Fick sänkt pris

Till slut brukar företaget rätta till de värsta fadäserna, hjälpligt, enligt kunder vi talat med.

Att det ibland tar tid innan en affär är helt klar beror enligt Mikael Åström ibland också på att företaget har ont om pengar av olika skäl.

Lång tid tycker Camilo Hernandez i Kalmar att det tagit. Han berättar att han efter ett halvårs strul tvingat fram en hyfsad lösning som går ut på att de bara betalar halva priset.

– Jag anser att vi har fått fixa det allra mesta själva, företaget har pratat en massa men vi har egentligen inte fått någon hjälp och vi har varit oroliga för hur det ska gå hela tiden, säger Camilo Hernandez.

Marit Israelsson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.