Än så länge är det båt som gäller för transporter över Kvarken. Foto: SVT

Kvarkenbro och ny järnväg utreds

Uppdaterad
Publicerad

Kan det vara lönsamt med en bro och tunnel över Kvarken, och järnväg från Mo i Rana till Storuman? Det ska Umeå universitet, Handelshögskolan i Bodö och Vasa universitet tillsammans utreda.

En Kvarkenbro har det pratats om förut. Den nya transportkorridoren som ska utredas skulle både avlasta och öppna upp nya möjligheter, skriver norska tidningen Ranabladet.

Förbindelsen skulle avlasta transportleder längre söderut i Europa och underlätta för företag i norr att nå marknaderna österut, till exempel Ryssland. Gruvor i Sverige skulle också få mycket bättre förbindelse med hamnarna i Norge.

Jätteprojekt

– Vi hade ett uppstartsmöte i Umeå och våra grannar i Sverige och Finland är mycket positiva till att få en sådan här lösning på plats, säger Norges projektledare Gisle Solvoll till Ranabladet.

Det är inget litet projekt det handlar om. Bron och tunneln mellan Finland och Sverige skulle vara ungefär sex mil lång, och planerna man tittat på innefattar också tre konstgjorda öar sydväst om Holmön.

Behov av järnväg

Även järnvägen är ett omfattande mångmiljardprojekt.

– Hur lönsamt det är vet man först efter att den fungerat i många år. Men den kommer att avlasta de redan existerande transportlederna, något som verkligen är nödvändigt, säger Gisle Solvol

Utredningen, som kallas SimLab East-West, kommer delvis finansieras av EU och kostar sex miljoner kronor. Den skall kartlägga det nuvarande läget, göra en simulering av transportströmmar samt en regional analys. Resultaten presenteras i slutet av 2014.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.