Totalt rör det sig om 160 kilometer väg, sex mil finns på E4 mellan Umeå och Skellefteå. Länsstyrelsen är kritisk till förslaget i sitt yttrande till Trafikverket.
– Det är uppenbart att Trafikverkets arbete med att nå nollvisionen i trafiken inte har inriktats på att förbättra vägstandarden, utan endast handlar om sänkta hastigheter. Det blir en effektiv minskning av möjligheten till arbetspendling och är inte acceptabelt, säger landshövding Magdalena Andersson i ett pressmeddelande.
Påverkar mellanorterna hårt
Länsstyrelsen betonar att såväl kommunerna som bostads- och arbetsmarknaden påverkas negativt.
”Hastighetssänkninge mellan Umeå och Skellefteå kommer att innebär att dessa kommuner kommer längre ifrån varandra, något som ur ett tillgänglighetsperspektiv inte är godtagbart. Effekten blir en strypning av länets viktigaste pulsåder”. Så står det bland annat i Landshövdingens yttrande på Trafikverkets remiss.
Behöver höja säkerheten
I stället för att sänka hastigheten föreslår Andersson att säkerheten behöver höjas efter vägnätet.
– Det bästa sättet att undvika kollisioner är genom mötesseparering, om det byggs på dessa sträckor kan i stället hastigheten höjas till 110 km/h och restiderna sänkas.
Bakgrund:
Trafikverket föreslår åtgärder för systematisk anpassning av hastighetsgränserna till vägarnas trafiksäkerhetsstandard för planperioden 2014-2025.
Bakgrunden till förslaget är att regeringen har uttryckt att det är viktigt att fortsätta att systematiskt anpassa hastighetsgränserna till vägarnas standard.
Genomförandet av förslaget sker i tre etapper 2016, 2019 och 2023.