Hör Maria Larsson landsbygdsutvecklare på Länstyrelsen om hur man arbetar för att underlätta kontanthanteringen. Foto: SVT

Länsstyrelsen försöker underlätta kontanthanteringen

Uppdaterad
Publicerad

I takt med att fler bankkontor läggs ned försvinner även fler deponeringsmöjligheter och serviceboxar.

Länsstyrelsen har nu fem projekt för att underlätta kontanthanteringen för människor.

– Kontanter är fortfarande ett viktigt betalmedel för en inte obetydlig del av befolkningen, säger Maria Larsson landsbygdsutvecklare på länstyrelsen. 

Länsstyrelsen i Västerbotten har bevakningsansvar om grundläggande betaltjänster i länet. Länsstyrelsen ser kontanthanteringen och depositionsmöjligheterna minska drastiskt.

– Behovet av att växla in pengar har minskat i takt med att betalning med kontanter minskar. Andra betalningssätt som Swish och betalkort har ökat, säger Maria Larsson.

”Svårt för äldre”

Men alla har inte möjlighet till bankernas digitala tjänster. För närvarande har länsstyrelsen därför fem pågående insatser runt om i länet för att underlätta för folk att hantera kontanter, bland annat i Tärnaby, Kittelfjäll och Rusksele.

– Det är framför allt svårt för äldre, nyanlända och personer med vissa funktionsnedsättningar som drabbas, berättar Maria Larsson.

En del om att Länsstyrelsen har fem pågående projekt för att underlätta kontanthantering.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.