Lärare på Finnbacksskolan: Vi lägger tid på konflikthantering – istället för undervisning

Uppdaterad
Publicerad

Lärare på Finnbacksskolan lägger mycket tid på att lösa konflikter mellan elever – tid som istället skulle kunna läggas på exempelvis lektionsplanering och bedömning.

– Den tid som vi lärare får lägga ner på anmälningarna är tid som vi får ta från vår förtroendetid, säger Johan Sandberg McGuinne.

Johan Sandberg McGuinne är förstelärare och facklig representant för Lärarförbundet på Finnbacksskolan i Lycksele. Han säger att det går mycket tid åt att lösa konflikter mellan elever. Men han tycker ändå att det är bra att eleverna berättar för någon vuxen när någonting har hänt. 

– Det är viktigt att vi vuxna på skolan finns där. Hellre att de kommer till oss än att de inte pratar med någon, säger han.

Positivt med anmälningar

Bara i år har det gjorts minst 15 polisanmälningar på Finnbacksskolan i Lycksele. Johan Sandberg McGuinne ser det i grunden som någonting positivt. Det visar att skolan inte accepterar olika typer av destruktiva eller diskriminerande beteenden och att eleverna behöver lära sig att hur de beter sig kan få konsekvenser, menar han.

”Gör saker i stunden”

– Många av våra elever är straffmyndiga, men man måste också komma ihåg att man inte har ett helt utvecklat konsekvenstänkt när man är 15. Ungdomar gör saker i stunden som kan utvecklas till något allvarligt, säger Johan Sandberg McGuinne som tycker att de flesta elever ändå sköter sig bra.

Enligt honom går det åt cirka en timme i snitt i veckan att prata med elever om sådant som vårdnadshavare egentligen borde ta. Tiden lärarna lägger ner på att lösa situationer som uppstår får tas någon annanstans ifrån.

Hör honom om detta i videon ovanför.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.