– Jag var tvungen att ta emot mig för att inte hamna under bussen. Chauffören bara gapade, skrek och stannade inte för att kolla hur det gick för mig. Nu går jag i gips.
Lars Strömberg var på väg hem efter att ha varit på macken och köpt snus. Han korsade gatan vid ett övergångsställe och såg bussen på långt håll.
Eftersom det är en väg med 40 kilometer i timmen som fartgräns trodde han sig hinna över till andra sidan i lugn och ro, men bussen kom ikapp honom mycket snabbare än så.
– Det var mycket nära att jag kom under bussen. Jag hade tur ändå att det bara blev en fraktur, säger Lars Strömberg.
Polisanmälde
Polisanmälan gjordes men de lämnade besked några dagar senare att de inte har resurser att utreda olyckan trots att Lars visste både klockslag och färg på ultrabussen.
Nu har han kontaktat Transdev som sen i somras sköter stadsbusstrafiken i Umeå.
SVT Nyheter Västerbotten har begärt ut avvikelserapporten sedan företaget tog över och den vittnar om att Lars är långt ifrån ensam om att skada sig vid bussarnas framfart.
Läs om incidenterna i listan nedan.
Beklagar händelsen
Lars-Åke Wågström som är affärschef på Transdev, som kör stadstrafiken i Umeå, beklagar det Lars Strömberg råkat ut för. Men han tycker inte generellt att chaufförerna kör varken för fort eller för vårdslöst.
– Våra förare anpassar hastigheten efter vägunderlag och hastighetsbegränsningar, säger Lars-Åke Wågström, till SVT.
Företaget ska nu samla in information runt olyckan och ha en dialog med Lars Strömberg. Men Lars-Åke Wågström tycker inte att 13 incidenter sedan i somras är anmärkningsvärt.
– Med tanke på att vi kör 1 000 turer om dagen, så är det kanske inte extremt, men varje inträffade incident är en för mycket, målet är noll, säger Lars-Åke Wågström på Transdev.
Sammanställning av händelserapporter, Transdev Ultra
Perioden mellan September-November 2016
Olycka ombord
• Resenär ramlar och slår sig eftersom bussen inte väntade in tills hen satt sig. Fick fraktur i tummen och slog sig hårt i huvudet och knäet.
• Resenär ramlar när chaufför tvärnitar, slår hela sin högra sida och uppsöker akuten senare på kvällen.
• Dörrarna ombord har slagit igen snabbt och skadat flertal kunderna önskemål att dörrarna får en sensor. Som öppnas direkt när det kommer något emellan.
• Chaufför kör innan resenär satt sig. Fick blåa fingrar och trasiga kläder.
• Andra händelser när resenären skadar(mera lindrigt) sig för att chauffören kör iväg innan de satt sig.
Perioden mellan December 2016 – Januari 2017
• Chaufförerna är ofta stressade och hinner/vill inte vänta tills resenärerna har satt sig innan de börjar köra.
• Resenär ramlade och slog hårt i ryggen och har problem att andas över 1 vecka senare fick återkoppling av Transdev. Resenär ramla pga. chaufför körde innan resenär satt sig.
• Klagomål på chaufförer som ej är uppmärksamma på resenärerna när de kliver ut och klämmer resenärer i armarna, axlarna eller benen.
• Resenär hann aldrig kliva ut ordentligt innan chaufför stängde dörrarna, hon släpades med en bit innan chauffören stannade och öppnade upp dörrarna fick ingen ursäkt från chauffören. Kund har fått återkoppling av Transdev.
• Resenär fick en del av taket i huvudet under resan resenären var innan händelsen i ett dåligt skick (hade nyligen en hjärnblödning). Efter cirka 2-4 dagar återkopplade Transdev till honom.
• Bussen var med i en krock ung resenär fick hjärnskakning ombord.
• Resenär ramlar av stolen när bussen svänger kraftigt i en rondell. Resenären är blå, öm och ont i nacken. Ärendet är överlämnat till Transdev som ska återkoppla till kund.
• Chaufför neg bussen på resenärs ben kraftig blödning och resenär har ännu problem med sitt ben. Transdev.
Källa: Länstrafiken