I vår ska regeringen komma med sitt svar på Trafikverkets förslag till infrastrukturplan. Foto: TT

Löfven lovar byggstart för Norrbotniabanan i år

Uppdaterad
Publicerad

Det kan bli byggstart för en del av Norrbotniabanan i år, enligt statsminister Stefan Löfven (S).

– Jag har lovat att Norrbotniabanan ska påbörjas under den här mandatperioden och då blir det så, sade Löfven till TT efter ett tal på en regional samling med regeringens Nationella innovationsråd i Skellefteå.

Han gjorde också klart att banan måste byggas för att understödja utveckling och innovation i norra Norrlands kustland.

Norrbotniabanan

Lämnar besked i vår

På sensommaren förra året lade Trafikverket fram sitt förslag till infrastrukturplan för perioden 2018 – 2029. I den fanns byggandet av en första delsträcka på Norrbotniabanan, mellan Umeå och Skellefteå med. I vår ska regeringen komma med sitt svar på förslaget.

– Beslutet om hela planen kommer på vårkanten, säger Löfven

Den tidigare mest omdebatterade delen i Trafikverkets förslag handlar om höghastighetsbanor eller inte mellan de tre stora städerna i södra Sverige.

Där har regeringen, och verket, hittills lutat åt att det blir för dyrt att bygga nya höghastighetsbanor bredvid de existerande stambanorna. Istället föreslår verket en anpassning av de befintliga stambanorna för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen.

”Bygger i den takt ekonomin tillåter”

Statsministern vill inte gå in på hur regeringens förslag kommer att se ut i den delen.

TT: Är Norrbotniabanan, om man ser till konkurrenskraft för Sverige till exempel, viktigare än att bygga ut höghastighetsbanor i södra Sverige?

– Man behöver inte ställa dem mot varandra. Vi har naturligtvis betydligt mer anspråk och förfrågningar än vad det finns pengar till, men just de två behöver man inte ställa mot varandra. Man får bygga ut i den takt som ekonomin tillåter, säger Löfven.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet