• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: SVT

Ny rapport: Satsa på järnväg i Norrland

Uppdaterad
Publicerad

Stora delar av det svenska näringslivet föreslår en massiv satsning på järnvägen i Norrland, med Norrbotniabanan som en av komponenterna. Det visar en ny rapport som SVT Nyheter Västerbotten tagit del av.

– Det här är ett kvitto på att vi har haft rätt, det är viktigt och positivt för norra Sverige, säger Erik Bergqvist, ordförande för Region Västerbotten.

Det är i en rapport med titeln ”Järnväg 2050 – Näringslivets godstransporter” som en rad tunga näringslivsorganistioner ger sin syn på vilka satsningar som krävs för att klara de framtida järnvägstransporterna.

Norrbotniabanan

Inriktningen är att man vill skapa en hög och stabil kapacitet på fyra stråk: Göteborg-Hallsberg-Luleå, Skåne-Hallsberg-Luleå, Luleå-Kiruna-Narvik och Skåne-Göteborg-Oslo.

Kraftfull tyngdpunkt i Norrland

För att uppnå detta föreslår man några mindre justeringar i de befintliga investeringsplanerna, men de stora nya investeringarna ligger i planerna från 2026 och framåt och där ligger tyngdpunkten kraftfullt i Norrland. De tre första projekten på listan är:

* Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.

* Dubbelspår på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik, samt höjd kapacitet Kiruna Luleå.

* Dubbelspår på ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall.

– Detta är inte bara en fråga för norra Sverige längre. Nu lyfts Norrbotniabanan även nationellt, säger Erik Bergqvist.

Upprustning av stambanan

Med på listan över prioriterade projekt finns också en upprustning av Stambanan genom Norrland och delvis dubbelspår mellan Storvik och Sundsvall. Med undantag från investeringarna i Malmbanan väntas dessa nysatsningar också få stor betydelse för persontrafiken.

Rapporten räknar med att kostnaderna för nyinvesteringarna kommer att bli 3,8 miljarder årligen.

– Jag hoppas och tror att bygget kan komma igång någon gång under 2020-talet, säger Bergqvist.

Bakom rapporten står bland annat branschorganisationerna Almega och Teknikföretagen, Handelskammaren Mälardalen, Näringslivets transportråd och Tågoperatörerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet