Problem kring köp av möbler, husgeråd och inredning var den sjätte vanligaste orsaken till klagomål som kom in till Konsumentverket under 2019.
Mia Kohl köpte åtta matsalsstolar i augusti 2018, men bara några veckor efter leverans märkte hon att flera stolar blivit rangliga och snart gick de sämsta inte ens att sitta på.
Erkände fel men ville inte ersätta alla stolar
Ett halvår efter att Mia först klagat till företaget fick hon äntligen fyra nya sitsar, men när även de började gå sönder ville företaget inte ersätta fler.
SVT har låtit Maria Wiezell, expert i konsumentjuridik vid Sveriges konsumenter, gå igenom Mia Kohls dokumentation. Att stolarna har ett fabrikationsfel som konsumenten bör få reklamera är enligt Maria Wiezells bedömning tydligt.
– Det verkar även företaget ha accepterat eftersom man försökt åtgärda felet en gång.
Om samma fel återkommer har företaget totalt två försök på sig att åtgärda felet. Om det inte hjälper har kunden rätt att häva köpet eller få ett prisavdrag.
Rätt till snabb och smidig åtgärd
– Åtgärden ska dock ske skyndsamt och utan olägenhet för konsumenten. I det här fallet har så inte skett, alltså bör konsumenten få häva köpet utan att behöva vänta på ytterligare ett åtgärdsförsök, säger Maria Wiezell.
– Men i slutändan är upp till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol att fatta beslut om parterna inte kommer överens.
Efter kontakt med SVT har företaget ändrat sig och lovar nu ersätta Mia Kohl. Företaget beklagar att ärendet tagit lång tid och att Mia har känt sig dåligt bemött.
Se Mia Kohl visa stolarnas skick och berätta om tvisten med företaget i klippet ovan.