Under måndagen höjdes dieselpriset till 28 kronor och 52 öre litern. Även bensinpriset gick upp – och det dyra bränslet hotar den svenska matproduktionen, larmar Lantbrukarans Riksförbund, LRF.
Ida Oderstål i Laxbäcken driver sedan ett par år tillbaka ett lantbruk och för henne innebär det ökade kostnader.
– Det är enorma kostnader för diesel, vi har precis genomlevt en skörd under sommaren och nu håller vi på att plöja upp det som ska sås till våren. Nu väntar vi bara på snön och då drar snöröjningen igång, så vår verksamhet är väldigt beroende av diesel, säger hon.
– Många i Norrland och i Norrlands inland lägger ner nu. Även många små lägger ner, säger hon.
Konsumenterna måste betala mer
Konsekvensen har blivit att det inte blir lönsamt att sälja de varor hon producerar. Framför allt är det elpriset som påverkar den delen men trots en höjd ersättning för mjölken bygger det på att konsumenterna är villiga att betala ett högre pris på till exempel ost.
– Jag hoppas att den nya regeringen ska ta tag i problemet och förstå att man inte kan lägga ansvaret på bönder att uppfinna ett nytt drivmedel före man inför sådana här skatter. Man måste ha en lösning.
LRF har centralt föreslagit att det behövs en uppdaterad livsmedelsstrategi i Sverige som tar hänsyn till beroendet av importen av insatsvaror – så som råvaror och annat som krävs för produktion vid lantbruk.