Motorveckan i Lycksele lockar uppåt 60.000 besökare varje år. Inte bara är campingar och hotell fullbokade, även handeln märker av ett rejält uppsving. Försäljningen ökar, liksom antalet kunder som kommer in i butiken.
– Den är jättejätteviktig, säger Susanne Andersson, ägare till Öhmans kläder mitt på gågatan. Vi har så många fler besökare under veckan. Det är fantastiskt, man tror inte att det är sant.
LÄS MER: Motorveckan igång – vrålåken trängs på Gammplatsen
Drivmedelsbutikens försäljning sköt i höjden
Och hon har helt rätt, en analys gjord av region Västerbotten 2015 visar just att handeln skjuter i höjden under Motorveckan. I analysen jämförs handeln över året i en sport- och fritidsbutik, en klädbutik och en drivmedelsbutik och i alla tre ökade försäljningen under Motorveckan, allra mest i drivmedelsbutiken. För de båda andra butikerna var julveckan den vecka under året med allra bäst försäljning.
Enligt Susanne Andersson är Motorvecken extremt viktig.
– Det är en toppvecka, det är svårt att klå den under året, för den blir bara större och större och större. Alla vi drar ju nytta av det här.