En kvinna med blont hår sitter på en rullator med hjul på en grusig väg. Hon har på sig en svart klänning. I bakgrunden syns en byggnad med vita väggar och snö i omgivningen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag har inte pengarna att betala en vanlig taxi för 500 kronor” – se hur My Andersson påverkas när färdtjänsten uteblir. Foto: Elin Moberg/SVT

My starkt kritisk mot färdtjänsten i Umeå: ”Kan inte lita på att de kommer”

Uppdaterad
Publicerad

Långa väntetider och inställda turer – färdtjänsten i Umeå fungerar inte alls. Det menar My Andersson som inte litar på att färdtjänsten hon bokat ska dyka upp längre.

– Det är hopplöst, jag känner mig maktlös i en redan utsatt situation, säger My Andersson.

Det största problemet med färdtjänsten i Umeå är att det inte går att lita på att bilen kommer i tid eller överhuvudtaget kommer, enligt 34-åriga My Andersson.

Hon menar att problemen eskalerat de senaste åren. För några år sedan kunde hon ringa och boka med kort varsel och ändå lita på att det fanns en bil som kunde köra henne.

Missar ledsagartid

Tillsammans med ledsagare brukar hon åka till gymmet – men vid flertalet gånger har inte färdtjänsten kommit.

– Då missar jag de 45 minuterna jag får på gymmet med min ledsagare, säger My Andersson.

Föraren till bilen brukar ringa när de är 100 meter bort och vid några tillfällen har då chauffören i stället avbokat resan.

– Nu spekulerar jag, men jag tror de får en körning till flyget som de får mer betalt av att ta, säger hon.

”Det är olyckligt”

Cabonlines affärschef Sasa Vejzovic menar att hela grunden till verksamheten är färdtjänst för taxichaufförers lönsamhet och tror inte att det skulle vara på grund av pengarna färdtjänsten inte dykt upp eller blivit sen.

– Jag vet att vi haft problem med förseningar, men att förare inte dyker upp den bilden känner jag inte igen, säger Sasa Vejzovic.

När My Andersson försökt konfrontera företaget Cabonline om problemen har hon fått till svar att det är ”olyckligt”. Hon har även kontaktat Umeå kommun som beklagar, men inte kan göra något mer än det.

Den första februari är det ett annat företag än Cabonline som ansvarar för färdtjänsten tillsammans med Umeå taxi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.