Det största problemet med färdtjänsten i Umeå är att det inte går att lita på att bilen kommer i tid eller överhuvudtaget kommer, enligt 34-åriga My Andersson.
Hon menar att problemen eskalerat de senaste åren. För några år sedan kunde hon ringa och boka med kort varsel och ändå lita på att det fanns en bil som kunde köra henne.
Missar ledsagartid
Tillsammans med ledsagare brukar hon åka till gymmet – men vid flertalet gånger har inte färdtjänsten kommit.
– Då missar jag de 45 minuterna jag får på gymmet med min ledsagare, säger My Andersson.
Föraren till bilen brukar ringa när de är 100 meter bort och vid några tillfällen har då chauffören i stället avbokat resan.
– Nu spekulerar jag, men jag tror de får en körning till flyget som de får mer betalt av att ta, säger hon.
”Det är olyckligt”
Cabonlines affärschef Sasa Vejzovic menar att hela grunden till verksamheten är färdtjänst för taxichaufförers lönsamhet och tror inte att det skulle vara på grund av pengarna färdtjänsten inte dykt upp eller blivit sen.
– Jag vet att vi haft problem med förseningar, men att förare inte dyker upp den bilden känner jag inte igen, säger Sasa Vejzovic.
När My Andersson försökt konfrontera företaget Cabonline om problemen har hon fått till svar att det är ”olyckligt”. Hon har även kontaktat Umeå kommun som beklagar, men inte kan göra något mer än det.
Den första februari är det ett annat företag än Cabonline som ansvarar för färdtjänsten tillsammans med Umeå taxi.