Den 18 augusti återkallade Transportstyrelsen Nextjets licens. Anledningen är att bolaget har backat 40 miljoner kronor under 2015 och 2016. Trots det saknade tillstånden säljer man biljetter, utan att berätta att flyglicens saknas.
LÄS MER: Pilot missade trasig vinge
Nu riktar konsumentverket kritik mot flygbolaget.
– Det vi har reagerat på är att de säljer biljetter efter 17 november trots att de saknar tillstånd, och att kunderna inte får information om det, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
Går att boka resor över jul
Senast den 20 september ska Nextjet svara på kritiken. Nextjet flyger över hela Sverige och har Arlanda som huvudflygplats. I Västerbotten flyger Nextjet bland annat från Lycksele och Vilhelmina.
– Vi väntar på deras svar. Sedan får vi se vad vi vidtar för åtgärder, det beror på vad de svarar. Det skulle kunna bli ett föreläggande, säger Lindstrand.
Hon testade själv att boka en biljett efter att flyglicensen gått ut.
LÄS MER: Flög passagerare i flygplan med trasig vinge – fem gånger
– Jag bokade en resa över jul och det gick alldeles utmärkt, säger hon.
Nextjet har gått ut med ett pressmeddelande där man skriver att man tänker fortsätta flyga även efter den 17 november. Även det kritiseras eftersom det är Transportstyrelsen som beslutar om Nextjet får flyga då eller inte.
Har inte ansökt om ny licens
I rapporten skriver konsumentverket att Nextjet ännu inte inkommit med någon ny ansökan om licens.
LÄS MER: Nextjet har miljonskulder till inlandskommuner
Vad ska man göra som konsument om man bokat en biljett?
– Då har man redan bokat och då har Nextjet ingått en förpliktelse att flyga passageraren. Men det förutsätter att bolaget finns kvar, säger Maja Lindstrand.
– Man kan betala med kreditkort, då har man rätt att få tillbaka pengar, tipsar hon.
SVT har sökt Nextjets presstalesperson utan framgång.