Tidigare idag presenterade Trafikverket den uppdaterade trafikplanen för perioden 2022-2033, där byggstarten av sista sträckan för Norrbotniabanan finns med.
– Det innebär för vår del att arbetet med Norrbotniabanan fortsätter. Sträckan Umeå-Dåva som redan är i produktion, beräknas klar 2024. På sträckan Dåva – Skellefteå beräknar vi byggstart mellan 2025 och 2027, och färdigställande efter 2033, säger Helena Eriksson regional direktör för Trafikverket region Nord, i ett pressmeddelande.
Kan tidigareläggas med 1-2 år
Enligt förslaget till den nationella planen skulle sträckan Dåva-Skellefteå försenas med cirka ett år.
Men med anledning av framväxten av gröna industrier i norra Sverige, med bland annat batterifabriken Northvolt i Skellefteå, har regeringen givit Trafikverket i uppdrag att påskynda infrastruktursatsningarna i norr. Därför har Trafikverket sett över hur sträckan skulle kunna påbörjas tidigare och sett att det går att börja 1-2 år tidigare än 2025.
– Men vi vet ännu inte hur regeringen ställer sig till våra förslag, vilket av dem som väger tyngst, säger Mikael Sundvall, enhetschef åtgärdsplanering på Trafikverket.
”Går för långsamt”
Rickard Carstedt (S) på Region Västerbotten är glad över att åtgärder görs, men menar att det går för långsamt.
– Northvolt ska börja sin produktion efter årsskiftet, vi kan inte vänta över tio år på att åtgärderna ska bli klara. Regeringen måste ta krafttag för att få finansieringslösningar för Norrbotniabanan och sätta press på tidsschemat, säger Carstedt.
Hör Trafikverkets enhetschef förklara vad som krävs för att sträckan Umeå-Skellefteå ska bli klar i tid.