Svenska hamburgare säljer stort – i Förenade arabemiraten. Varje månad öppnar kedjan Max en ny restaurang i landet.
– Visionen är att ha hundratals restauranger i Mellanöstern, säger vd Richard Bergfors.
Hamburgerkedjan Max, som grundades i Gällivare 1968, har vuxit till drygt hundra restauranger och företaget har börjat en etablering i övriga Norden. Hittills finns tre restauranger i Norge och en i Danmark.
Åtta restauranger i Förenade arabemiraten
Men utbredningen i grannländerna går långsamt i jämförelse med kedjans fjärde land Förenade arabemiraten.
– Vi slog upp första restaurangen i Dubai i december förra året, och nu har vi åtta stycken där nere. Innan årsskiftet räknar vi med att ha öppnat fyra till, säger Richard Bergfors.
Säljer ”svenskhet”
Länder som står på tur för de svenska burgarna är Qatar, Saudiarabien och Kuwait. Och svenskheten är något som betonas i marknadsföringen i en region där det kan finnas motstånd till amerikanska företag.
– Sverige står för goda värderingar. Vi är duktiga på hälsa och står för gröna och ekologiska produkter, säger Cherif Sayed, chef för Business Sweden i Förenade arabemiraten.
Han tror att det kommer att gå bra för Max även hos Förenade arabemiratens grannar.
– Går det bra i Dubai brukar det gå bra i resten av regionen.
Max i Mellanöstern
* Max grundades 1968 och har ungefär 3 300 anställda.
* 95 av företagets 107 restauranger finns i Sverige.
* På onsdag och torsdag arrangerar Business Sweden en konferens om Mellanöstern och Nordafrika i Dubai. Bland annat kommer handelsminister Ewa Björling (M) och ett 70-tal svenska företag att närvara. (TT)