Regionerna Jämtland Härjedalen, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland äger gemensamt Norrtåg som får pengar från Trafikverket för att bland annat driva tågtrafik i norra Sverige.
Enligt västerbottniska regionrådet Rickard Carstedt (S) har Norrtåg under en längre tid förhandlat med Trafikverket om ett treårsavtal. Men efter att regeringen antog sin nya budget saknar Trafikverket pengar till avtalet med Norrtåg.
Trafikverket ska därför betala 2024 års nivåer för nästa år, vilket skulle innebära att Norrtåg tappar omkring 40 miljoner kronor.
– Man har satt oss i en förfärligt svår situation, säger Rickard Carstedt.
”Staten tar inte sitt ansvar”
Han menar att regeringen duckar för sitt ansvar, och han berättar att Norrtåg har skrivit till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att diskutera lösningar för finansieringen av trafiken på kort och lång sikt.
– Det staten och regeringen gör är att vältra över kostnaderna till regionerna. Och det innebär att skattebetalarna i Västerbotten ska betala för det staten ska betala, säger Rickard Carstedt.
Enligt Järnvägar.nu hade Trafikverket begärt 200 miljoner kronor för anslag i upphandlad trafik för år 2025. Men i regeringens budget var beloppet för 2025 inte uppräknat. Trafikverket har därför begränsat anslagen till regional tågtrafik.
Kan tvingas ställa in trafik
Det kan få stora konsekvenser för tågtrafiken i norr efter årsskiftet.
– Frågan är om vi ens kan ställa in trafik. Och om vi behöver ställa in trafik kommer det handla om stora mängder trafik, säger Rickard Carstedt, som berättar att Norrtåg tecknat trafikavtal, upphandlat operatörer samt tryckt tidtabeller.
De här 40 miljoner kronorna, har regionerna de pengarna?
– Nej, vi har inte de pengarna, säger Carstedt, som i nuläget saknar en lösning.
Lennart Kalander, avdelningschef vid Trafikverket, konstaterar en tyngre budget för den regionala tågtrafiken i norra Sverige.
– Vi får ta en diskussion med dem om man kan upprätthålla samma trafik som 2024. De får komma med förslag om de vill göra några förändringar, säger Lennart Kalander.