Folk som åker elsparkcyklar har snabbt blivit en del av stadsbilden i Umeå.
– Det är dubbla tankar. Det givetvis är bra om folk kan ta sig fram på ett snabbt och miljövänligt sätt. Samtidigt som man har sett att det har blivit lite skräpigt, man har ställt cyklarna här och var och det finns risk att det händer en del olyckor. Det är klar att det ska hållas till någon sorts regelverk, säger Mikael Berglund (S) ordförande i byggnadsnämnden i Umeå.
Vad tänker ni göra från kommunens sida om folk kastar cyklarna lite överallt?
– Det blir att ha diskussioner med företaget som äger cyklarna, att säga ”så här kan vi inte ha det”. Man måste ha en organisation och plocka upp cyklarna och givetvis se till att de som hyr ställer ifrån sig ungefär som en cykel, säger Mikael Berglund.
Parkeringstillstånd saknas
För att kunna ha dessa cyklar i en stad krävs det parkeringstillstånd.
Företagets grundare Espen Rönneberg säger till Västerbottens-Kuriren att hans tolkning av regelverket är att det inte krävs något tillstånd för att parkera elsparkcyklar på allmän plats.
– Med det sagt är det inte säkert att det är lämpligt att parkera på samma ställen som andra cyklar. Det är väldigt viktigt att användarna tänker efter när de parkerar så att cyklarna inte är i vägen. Tänk på att den som sitter i rullstol eller är synskadad ska kunna ta sig fram. Vi kommer också att åka runt och plocka in cyklar, säger han till VK.
SVT har försökt komma i kontakt med företaget utan resultat.
Hör Umeåborna om elsparkcyklarna i klippet.
Det här gäller för elsparkcyklar:
- En elsparkcykel klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim. Överstiger fordonet 20 km/tim gäller helt andra regler (se länken till Transportstyrelsen nedan).
- Det är inte tillåtet att skjutsa på elsparkcykeln.
- Barn under 15 år måste bära hjälm.
- Fordonet ska vara utrustat med broms och ringklocka.
- Vid mörkerkörning ska fordonet ha reflexer och belysning fram och bak.
Källa: Polisen