Skellefteå tog storvinst i batterikampen. Illustration över hur Northvolts batterifabrik ska se ut. Foto: Northvolt/TT

Nu inleds fabriksbygget som kan ge 3 000 jobb

Uppdaterad
Publicerad

Nu börjar arbetet med att bygga Northvolts batterifabrik i Skellefteå, ett enormt projekt som också kan innebära stora risker. Skellefteå kommun jublar och drömmer om en ny guldålder.

– Det som händer nu är samma sak som när man hittade guld i Boliden för 100 år sedan, säger Bengt Ivansson, näringslivschef i Skellefteå.

Det liknar mest en gigantisk sandlåda eller ett grustag, en jätteplätt på 50 hektar i skogen utanför Skellefteå. Men i dagarna är det dags att på allvar börja bygga den batterifabrik som enligt planerna ska bli en av Europas största. Den färdiga fabriken beräknas konsumera 1,5 procent av hela Sveriges elproduktion. Redan om två år är det tänkt att man ska tillverka batterier till elbilar och energilagring.

– Det är ny industrihistoria som skrivs. Det kommer att flytta in väldigt många nya människor till Skellefteå och det ser vi fram emot. Det kommer att innebära skatteintäkter för kommunen såklart, men servicenäringen och många olika branscher har också vinning av det, säger Lorents Burman (S), kommunstyrelsens ordförande.

Northvolt

En jätteinvestering

I ungefär ett år har marken förberetts. Nu har företaget bakom, Northvolt, säkrat ungefär 16 miljarder kronor i investeringar, så nu påbörjas den första etappen av fabriken. En enorm investering, samtidigt är Northvolt ett företag som bara funnits i tre år.

– Det är klart att det är tufft att gå in i den här industrin, där en förutsättning för att vara konkurrenskraftig är storskalighet. Men vi har jobbat systematiskt både med kundsidan, hur vi rekryterar och samarbeten med andra företag för att minska riskerna, säger Peter Carlsson, vd och grundare av Northvolt.

Ny guldrush

För Skellefteås del är det ett enormt projekt. 40 000 träd har fällts och nu ska kommunen bygga vägar och dra fram vatten och el. Den nuvarande tomten på 50 hektar är betydligt större än Gamla Stan i Stockholm, men totalt kan Northvolts område bli fyra gånger större, 200 hektar. Runt det räknar kommunen med att bygga ytterligare industriområden för företag som lockas dit, områden som också behöver vägar, vatten och el.

– Det som händer nu är samma sak som när man hittade guld i Boliden för 100 år sedan, säger Bengt Ivansson, näringslivschef i Skellefteå.

Ökat batteribehov

Det är framförallt omställningen av bilindustrin som gör att projekt som Northvolt kan få luft under vingarna. Stora delar av bilbranschen vill gå från bensin och diesel till elbilar, då behövs enorma mängder batterier. Det lär också innebära stor konkurrens om personal och råvaror.

Folk då? Blir det inte väldig konkurrens om de som kan det här?

– Ja, och vi kommer att behöva lite drygt 500 personer redan nästa år och sedan många fler. Det är klart att det blir en utmaning.

Varifrån kommer de som ska jobba här?

– De kommer att komma från hela världen. Vi har byggt upp ett celldesignteam primärt från Sydkorea och Japan, och vi har 45 nationaliteter här så det är en väldigt internationell grupp. Men det är klart att vi kommer att behöva väldigt många duktiga svenska medarbetare också, säger Peter Carlsson.

Vattenkraften viktig

För Skellefteås del lockar det faktum att fabriken kan ge 2 500 till 3 000 arbetstillfällen. Men det gäller också att få så många som möjligt att vilja bo och stanna i kommunen, om man inte ska gå miste om delar av kakan.

– Det funderar vi mycket på, vi kommer att göra stora insatser för att man ska skriva sig här i kommunen, säger Lorents Burman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Northvolt

Mer i ämnet