Från och med torsdag 23 februari ska Umeå flygplats fjärrstyras växelvis och i slutet av året väntas Malmö också gå över till växelvis fjärrstyrning. Men LFV hade helst velat se att alla plan fjärrstyrdes från Stockholm.
– Det är en lösning vi valt eftersom vi inte har tillräckligt med flygledare i Stockholm, vi hade helst velat att alla flygledare följt med till Stockholm men så är inte fallet, säger Per Kjellander, operativ chef på Luftfartsverket.
I Umeå finns idag 10 tjänster som flygledare som på sikt kommer försvinna.
– Alla har erbjudits att flytta sin tjänst till Stockholm men vissa har tackat nej, säger Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef i på Umeå flygplats.
Luftfartsverket och Swedavia skrev 2017 ett avtal om flygtrafikledning på distans gällande fyra flygplatser. Under 2021 blev Kiruna flygplats och Åre Östersund fjärrstyrda.
Tornet kommer att fasas ut helt
Sedan tidigare är ett antal flygplatser, som inte är statliga, fjärrstyrda – Örnsköldsvik, Sundsvall Timrå, Linköping och Sälens flygplats.
Umeås flygplatschef Bengt-Olov Lindgren är positiv till att trafiken ska fjärrstyras.
– Det här kommer innebära en större flexibilitet och det blir bättre ekonomiskt. Norrlandsflygplatserna är ofta stängda nattetid, men nu kan man snabbare öppna upp om till exempel ambulansflyget vill landa, säger han och fortsätter:
– Så fort planen är 1,5 mil från flygplatsen styr de från Arlanda redan idag. Inte ens piloter märker skillnad på om det fjärrstyrs eller sköts från ett torn lokalt.
Kommer tornet finnas kvar alls på längre sikt?
– Nej, det kommer växelstyras under en period, men på sikt ska tornet i Umeå fasas ut helt, säger Bengt-Ove Lindgren.
Hör hur Luftfartsverket ser på riskerna med fjärrstyrning och hur du som resenär påverkas i klippet.