– Äntligen. Ända sedan Umeå och Vasa för sex år sedan tillsammans tog över färjförbindelsen har en ny färja varit det viktigaste. Nu har vi gått i mål, säger Hans Lindberg (S) kommunstyrelsens ordförande i Umeå.
Tidigare har det handlat om att svenska och finska staten skulle ställa upp. Men Sverige var inte intresserad. Istället blir det nu en lösning där Umeå och Vasa kommuner tillsammans går in med 500 miljoner kronor. Resterande 500 miljoner lånas av EU till en fast ränta hela tiden på 1,79 procent.
Färjeförbindelsen över kvarken har de senaste åren haft kraftigt ökad trafik och är idag klart lönsam. Framförallt är det viktigaste godset som ökat. Vissa tider idag kan det vara problem att få plats på dagens färja. Senast 1 oktober ska det skrivas ett kontrakt med en tillverkare.
Lindberg om färjan: ”Avgörande för Umeå”
Före sommaren ska fullmäktige i Umeå ta beslutet. Umeå räknar med att sälja mark och lokaler för att få loss pengar. Det finns en oro om att färjesatsningen skall påverka satsningar på vård skola och omsorg.
– Det tror jag inte. Men som alltid handlar det om prioriteringar. En bra fungerande färja är avgörande för Umeå, säger Hans Lindberg (S) kommunalråd.