Projektet finns med på kartan i den Botniska korridoren och EU är berett att gå in med stödåtgärder på upp till 40 procent – eller drygt tio miljarder kronor – för att få igång satsningen.
– Det är stora pengar det handlar om därför att Norrbotniabanan inom EU ses som en av de viktigaste transportkorridorerna i Europa. EU är överens med oss, säger Mikael Jansson, chef för Norrbottens och Västerbottens EU-kontor i Bryssel.
Enligt EU ska den 27 mil långa järnvägssträckan mellan Umeå och Luleå vara klar 2030, men den svenska regeringen har trots det inte velat säga ja till en ansökan.
Inte med i planen
Den officiella förklaringen till det är att projektet inte finns med i trafikverkets åtgärdsplan fram till 2021 och regeringen vill inte föregå nästa åtgärdsplan som ska gälla fram till 2025.
– Men om Norrbottniabanan finns med på EU:s karta så kommer bandelen att bli av förr eller senare, säger Mikael Jansson.
De slutgiltiga besluten om hela EU:s budget för åren 2014 till 2020, där även transportkorridorerna finns med, ska tas i början av juni.