Skellefteå växer snabbt. Detta märks av på trafikmängden. Under årets första tre månader ökade bussåkandet med 40 procent.
– Köerna morgon och kvällar är kilometerlånga för bussarna, säger Marie Larsson, vd för Skelleftebuss.
Skelleftebuss vill nu att kommunen agerar och stänger av Kanalgatan för biltrafik.
Leda bussar utanför staden
– Vi måste också bygga busshubbar, busstationer utanför staden dit bussar går som inte passerar city, säger Marie Larsson.
Att förbjuda biltrafik på Kanalgatan är en delikat fråga för Skellefteå då många varit vana med att nästan kunna köra in på affärerna i centrum och handla. Men Marie Larsson tror ändå att det kommer att gå.
– Det måste gå. Skellefteå växer och många som kommer hit från andra länder är vana vid att inte kunna åka bil i city. Det är en utmaning men något måste göras, säger Marie Larsson, vd för Skelleftebuss.
Kommunen: Inte aktuellt
På kommunen menar man att det inte är aktuellt att stänga av Kanalgatan. Dock jobbar man på andra sätt för att minska fordonstrafiken i centrum.
– Vi har en riktning att göra större prioriteringar på gång- och cykeltrafik och kommer att jobba mot det framöver. Vi har bland annat gjort om Kanalgatan utanför Kulturhuset och gjort den enfilig i varje riktning, säger Sara Keisu Lundh (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Intressant med hubbar
När det gäller det pressade trafikläget menar hon att detta är något som kommunen ser över.
– Vi är öppna för förslag. Vi vill ha så lite trafik som möjligt inne i centrum. Det är en intressant tanke med mobilitetshubbar, där det går att byta mellan olika trafikslag och även kombinera med andra typer av serviceverksamheter, säger Sara Keisu Lundh.