Nu är rallyt över och tävlingarna är avslutade för den här gången. Men konflikten mellan Rans sameby och Rally Sweden har blossat upp igen.
– När Svenska rallyt åker hem så har de en allvarlig situation att ta tag i. De får göra sin läxa och känna efter om de tycker att det här blev bra eller inte, säger Maidi Eira Andersson, styrelseledamot i samebyn.
Erik Åström hoppas att man efter evenemanget kan fortsätta ha en dialog med samebyn och att man kan börja samtala tidigare för att undvika liknande situationer i framtiden. Men samtalsklimatet kommer sannolikt att vara ansträngt framöver.
– I det här fallet så valde jag att köra över samebyn i frågan. Jag förstår att de är besvikna på mig, säger Erik Åström.
Hör i klippet varför Rally Sweden valde att köra sträckan Umeå Lång trots löftet.
Överklagan hann inte behandlas
Samebyn överklagade till Transportstyrelsen fredagen innan rallyt, eftersom länsstyrelsen hade gett tillstånd till tre specifika tävlingssträckor, inklusive Umeå Lång. Men Transportstyrelsen hann inte hantera överklagan i tid innan rallyt startade, vilket samebyn är mycket kritisk mot.
– Det gör ju att vår rätt att få saken prövad blir ju rent praktiskt omöjliggjord, sa Maidi Eira Andersson till SVT tidigare.
Ansökningsprocessen för att arrangera en tävling på väg innebär att arrangören måste söka tillstånd hos länsstyrelsen senast fyra månader innan tävlingen, vilket rallyt gjorde i sista stund, 13 oktober.