En busshållplats längs E12:an i Kåddis i Umeå

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Har inte kommit så långt i planeringen” – hör Karolina Filipsson från den regionala kollektivtrafikmyndigheten om hållplatsen i Kåddis. Foto: Mira Myllyniemi/SVT

Region Västerbotten: ”Alternativet ingen hållplats alls”

Publicerad

På många håll i Västerbotten har man gjort om parkeringsfickor till hållplatser. Enligt regionen är det här nödlösningar för att överhuvudtaget ha någonstans att stiga på bussen. Därför finns det ofta inte säkra passage över vägen till hållplatsen.

– Om det är så att vi bedömer att det inte är tillräckligt säkert är alternativet att inte ha någon hållplats alls, säger Karolina Filipsson från den regionala kollektivtrafikmyndigheten.

I Kåddis i Umeå finns en busshållplats där man måste ta sig över en hårt trafikerad 80-sträcka om man ska till busshållplatsen i morgonrusningen.

Orsaken till att det inte finns någon säker passage över vägen är att hållplatserna på den vägsträckan inte har planerats som busshållplatser.

– Tidigare var det här egentligen parkeringsfickor, men man hade ett behov av att få fler hållplatser på den sträckan. Och 2016 bestämde man att omvandla dem till hållplatser, säger Karolina Filipsson, chef för den regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Vanligt att parkeringsfickor blivit hållplatser

Och hållplatsen i Kåddis är inte den enda. Enligt Filipsson är det vanligt att man måste ta sig över vägen för att komma till den närmaste hållplatsen i Västerbotten.

– På många ställen har man använt befintlig infrastruktur för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att kunna kliva av och kliva på bussen.

Det är den regionala kollektivtrafikmyndigheten, Trafikverket och Länstrafiken som planerar hållplatserna utanför tätbebyggda områden.

– Vi vill att det ska vara säkert när man passerar. Och därför försöker vi jobba så aktivt vi kan för att försöka åtgärda så många hållplatser som möjligt, säger Karolina Filipsson.

Passage byggs ofta i samband med andra projekt

Men planskilda passage i samband med hållplatser är dyra och tidskrävande projekt. Därför gör man de ofta först i samband med andra projekt.

I Kåddis till exempel får man vänta på cykelrutten som planeras mellan Klockarbäcken och Brännland.

– I samband med det arbetet kommer man att se över möjligheterna till säker passage. Men var på sträckan det blir vet vi ännu inte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.