I Kåddis i Umeå finns en busshållplats där man måste ta sig över en hårt trafikerad 80-sträcka om man ska till busshållplatsen i morgonrusningen.
Orsaken till att det inte finns någon säker passage över vägen är att hållplatserna på den vägsträckan inte har planerats som busshållplatser.
– Tidigare var det här egentligen parkeringsfickor, men man hade ett behov av att få fler hållplatser på den sträckan. Och 2016 bestämde man att omvandla dem till hållplatser, säger Karolina Filipsson, chef för den regionala kollektivtrafikmyndigheten.
Vanligt att parkeringsfickor blivit hållplatser
Och hållplatsen i Kåddis är inte den enda. Enligt Filipsson är det vanligt att man måste ta sig över vägen för att komma till den närmaste hållplatsen i Västerbotten.
– På många ställen har man använt befintlig infrastruktur för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att kunna kliva av och kliva på bussen.
Det är den regionala kollektivtrafikmyndigheten, Trafikverket och Länstrafiken som planerar hållplatserna utanför tätbebyggda områden.
– Vi vill att det ska vara säkert när man passerar. Och därför försöker vi jobba så aktivt vi kan för att försöka åtgärda så många hållplatser som möjligt, säger Karolina Filipsson.
Passage byggs ofta i samband med andra projekt
Men planskilda passage i samband med hållplatser är dyra och tidskrävande projekt. Därför gör man de ofta först i samband med andra projekt.
I Kåddis till exempel får man vänta på cykelrutten som planeras mellan Klockarbäcken och Brännland.
– I samband med det arbetet kommer man att se över möjligheterna till säker passage. Men var på sträckan det blir vet vi ännu inte.