• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Skiss över den nya färjan. Foto: Wasaline

Så ska nya Kvarkenfärjan se ut

Uppdaterad
Publicerad

I december läggs beställningen på den nya färjan som ska gå över Kvarken – tre år senare ska den börja gå mellan Umeå och Vasa.

I år är det 70 år sedan färjetrafiken började och idag firades 70-åringen på den gamla färjan Wasaexpress i hamnen i Holmsund.

– Vi får mer lastkapacitet med den nya färjan, idag får vi säga nej flera gånger till att ta med långtradare. Vi har vuxit snabbt de senaste åren både på frakt och på passagerarsidan, säger Peter Ståhlberg, vd för Wasaline.

”Färjan får en toppmodern inredning”

Färjerederiet som ägs gemensamt av Umeå och Vasa kommuner satsar tillsammans med EU 1,2 miljader kronor på den nya färjan. Fyra varv har lagts på att bygga varav ett finlänskt. Färjan kan komma att drivas både med diesel, gas och batterier. Man räknar med att få ned bränslekostnaden med 30 procent och tjäna cirka 10 miljoner kronor på lägre bränslekostnader.

– Färjan får en toppmodern inredning. Restaurangen och passagerarutrymmena blir det bästa som går att erbjuda, säger Peter Ståhlberg.

När ska då jungfruresan med den nya färjan gå?

– I april 2021 går den första turen mellan Umeå och Vasa. Nu är det bara detaljer kvar innan vi skriver på kontraktet med varvet som ska bygga färjan. Det gör vi i december om allt går bra, avslutar Ståhlberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.