Förra året fick ARN in över 2 100 anmälningar som gällde bostäder och i ungefär 50 procent av fallen fick konsumenten rätt. Skellefteåbon Martin Hautamäki är en av dem som försökt få rätt. Först reklamerade han till de som gjort besiktningen men de lade ner ärendet. Då såg han ARN som en bra livlina. Men ärendet blev avvisat då det var för omfattande.
– De har en bra sida överlag men det är svårt att veta hur anmälan ska skrivas, vad som är för omfattande och inte. Jag skickade alltså för många bilagor och detaljer om mitt fall, säger Hautamäki.
Karin Blomsterberg, jurist på ARN, berättar att man bara ska ta med det absolut viktigaste i sin anmälan. Annars blir det för tidskrävande för ARN som förra året gick igenom över totalt 17 000 anmälningar.
– I många fall där ärenden blir avvisade så kan det vara långa mejlkonversationer och sms-konversationer bifogade. Försök hitta kärnproblemet i ditt fall och sväva inte i väg, säger Blomsterberg.
Men som i Martins fall, kan man koka ner antalet bilagor och prova anmäla hos er igen?
– Ja det går bra, så länge det är inom ett år sedan personen reklamerat till motparten första gången. Och är ärendet ändå för omfattande så är nästa väg att ta det vidare till domstol.
”Man känner sig i underläge”
Martin berättar att fuktfläcken och mögelfynden har orsakat omfattande problem som skulle kosta runt över 120 000 att åtgärda, pengar familjen inte hade räknat med att lägga ut. De har fått skapa temporära lösningar för att få det beboligt.
– Man känner sig verkligen i underläge. Jag är sugen på att driva det vidare då jag är säker på min sak, att besiktningsmannen gjorde fel. Men det är en stor risk som privatperson, att behöva betala alla rättegångskostnader om jag förlorar i domstol.