Helena Lindahl (C), Edward Riedl (M), Isak Frohm (S) och Jonas M Andersson (SD) är alla riksdagspolitiker från Västerbotten. Foto: Pressbilder

Så tycker riksdagspolitiker från Västerbotten om bensinprotesterna

Publicerad

Hundratusentals röster i landet har höjts för att sänka bensinpriset. Andra vill se ett höjt pris. Vi tog den heta frågan till några av Västerbottens riksdagspolitiker.

Det rekordhöga bensinpriset har på senare tid lett till en stormig debatt, främst i sociala medier.

Det så kallade Bensinupproret 2.0 har på Facebook samlat över 480 000 medlemmar som kräver sänkt bensinpris. Nu har en motgrupp uppstått, Bensinupproret 3.0, som vill att priset höjs mer.

Riksdagspolitiker från Västerbotten som vi frågat är rätt så överens om att priset är högt.

– Ja, det är synligt varje gång man tankar. Jag själv bor i Norsjö och kör ganska mycket, säger Isak From (S).

Har själv gått med i en grupp

Edward Riedl (M) har själv gått med i gruppen Bensinupproret 2.0 på Facebook och är mycket positiv till initiativet. Precis som sverigedemokraten Jonas M Andersson tycker han att skatten på bensin och diesel är för hög.

– Vi vill fortsätta sänka skatten. Jag ser gärna ytterligare kompensation till de som bor i glesbygd. Jag kan tänka mig ännu lägre skatt i glesbygd samt förbättrade reseavdrag, säger Riedl.

– Att ta bilen till jobbet är i Norrland inget som ska beskattas som om det vore lyx, när det ofta är en ren nödvändighet, säger Jonas M Andersson (SD).

Positiv till protesterna

Socialdemokraten Isak From menar att det höga priset har sina förklaringar, delvis på grund av att kronan är försvagad och för att råoljepriset har gått upp. Han vill bredda bilden och se mer satsningar på alternativ som biobränsle, elbilar och biodiesel.

– Vi ska komma ihåg att nya bilar är bensinsnåla och att vi har fått mycket bättre privatekonomi. Alla vi som har fått jobbskatteavdrag har fått det bättre ekonomiskt, säger From.

Helena Lindahl (C) anser att det är ett gott tecken att folk ryter ifrån på ett ordnat och fredligt sätt.

– Man måste inse att det är ett friskhetstecken att människor visar engagemang och sitt missnöje mot den politik man inte tycker om. Det är demokrati, säger hon.

Ska man kompensera människor på glesbygden? I så fall hur?

– Nej, men vi ska ha olika reseavdrag. Just nu pågår en utredning som ska göra reseavdraget mera rättvist för de som bor i glesbygden, säger Isak From (S).

Både Helena Lindahl (C) och Edward Riedl (M) däremot ställer sig positiva till en kompensation till boende i glesbygd. Lindahl går så långt att säga att hon anser det nödvändigt:

– Annars urholkar man möjligheten att bo här, säger hon.

Jonas M Andersson (SD) svarar inte direkt på frågan men är tydlig med att bilen spelar en viktig roll i glesbygd. 

– Bensinupproret är en logisk följd av en politik som inte tar hänsyn till människors olika förutsättningar. Som norrlänning vet man vad långa avstånd innebär, och även hur viktigt det är med tillgång till bil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.