I takt med att batterifabriken Northvolt Ett växer fram i Skellefteå får översiktsplaner revideras och prognoser kastas i papperskorgen, för nu gäller inga gamla statistiska sanningar längre. Det här innebär också att politiker och planerande tjänstemän måste tänka om. Och tänka framåt. Långt framåt.
– När vi jobbar med översiktlig planering målar vi med grova penslar, tar ofta i och använder våra vildaste fantasier. Men utifrån den utveckling vi ser nu så räcker det ändå inte till, konstaterar Enar Nordvik, som är arkitekt och bygglovschef vid Skellefteå kommun.
Flera prognoser och visioner
Nu arbetar flera aktörer med olika typer av prognoser och scenarior för att försöka skapa en bild av framtiden. Skellefteå buss har till exempel tagit fram en vision som innefattar anropsstyrd kollektivtrafik, i form av mindre fordon styrda av AI, artificiell intelligens.
– Vi vet inte vad människor som flyttar hit från andra delar av världen helst vill ha. Det som tidigare ansetts vara traditionellt mjuka värden blir hårda värden, såsom god livsmiljö, rik fritid och årstidsväxlingar, spår han.
Infrastrukturen kommer att förändrats
Framtidssiarna tror att den grundläggande infrastrukturen kommer att förändras. Skellefteå har i dag en del konstiga rekord, som till exempel att vara den största staden i Sverige som människor inte kan åka tåg till. Men hur blir det när det inte bara finns en ny bro över Skellefteälven?
Kanske blir Boliden ett nytt Täby? Har stadens omland fått en renässans tack vare inflyttningen eller har det uppstått ”waste lands”?
Häng med på en tur genom en ny, tätare stad i klippet ovan.