Mode förväntas vara den mest populära produkten även i framtiden när det gäller second hand. I dag står second hand för sju procent av den totala modehandeln, om tio år har second hand ökat ytterligare, till 17 procent.
– Second hand har gått från skam till glam. Ökat hållbarhetsfokus och en allt mer prismedveten konsument har gett försäljningen extra fart, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Svensk Handel menar att utvecklingspotentialen är enorm på grund av samverkan mellan fysiska butiker och onlineplattformar.
Att begagnade varor redan är heta märks på Myrorna i Umeå.
– Vi konkurrerar inte med näthandeln utan varje produkt är unik så vi är bara en förlängning av varandras sortiment, säger butikschefen Christer Liljegren, butikschef för Myrorna i Umeå.
Toppköpen inom second hand
Summan av kategorierna överstiger 100 procent, eftersom många respondenter handlat i flera kategorier under månaden.
Mode (49%)
Möbler och heminredning (35%)
Böcker, tidningar m.m (28%)
Barnartiklar och leksaker (22%)
Hemelektronik (10%)
Sport- och fritidsprodukter (10%)
Skönhets- och hälsoprodukter (9%)
Byggvaror inkl. verktyg (8%)
Tillbehör till bil-, båt, och mc (6%)
Ur, smycken och guld (6%)
Källa: Svensk Handel