Signalsystem hinder för godstågen

Uppdaterad
Publicerad

Signalsystemet ERTMS som introducerades på Botniabanan orsakade stora problem när banan var ny. Samma signalsystem har gjort att antalet godståg på Botniabanan fortfarande bara är en bråkdel av vad som planerats.

Järnvägssträckan mellan Ånge och Vännäs är tidvis en flaskhals för godstrafiken på den hårt trafikerade norra stambanan. Tanken var att Botniabanan – som löper parallellt med stambanan – skulle ge en avlastning. Men så har det inte blivit.

– Merparten av den godstrafik som gick på stambanan innan Botniabanan byggdes går fortfarande kvar på stambanan, konstaterar Jonas Westlund, chef Försäljning vid Trafikverket.

Få tåg går

Räknar man enbart långväga godståg körs 36 sådana varje dygn från Vännäs och söderut längs stambanan. Motsvarande godstrafik på Botniabanan är bara åtta tåg per dygn.

Orsaken till att det ser ut så här stavas ERTMS, ett EU-gemensamt trafikstyrningssystem som installerades på Botniabanan. Vid den tiden var ERTMS nytt i Sverige, intrimningen tog lång tid och orsakade stora störningar i persontrafiken.

Outrustade fordon

Och signalsystemet är också det viktigaste skälet till att godstrafiken på Botniabanan inte nått någon större omfattning.

– För att kunna köra på Botniabanan måste loken vara utrustade med ERTMS-komponenter. Men merparten av dem som opererar godstrafik har inte det installerat i sina fordon, säger Jonas Westlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.