Foto: SVT

Skärpta krav: De förbjuds köra genom centrum

Uppdaterad
Publicerad

Med skärpta miljökrav är tanken att man ska förbättra luftmiljön i centrala Umeå. De nya kraven gör att flera tunga fordon kommer att förbjudas att köra genom centrala Umeå – något som oroar åkarna.

Nu uppgraderas miljözonen i centrala Umeå för att förbättra luftmiljön. Det innebär att fler tunga fordon stängs ute från att köra i centrum. Åkare som SVT pratat med oroar sig nu för fusk eftersom att kontrollerna är få.

När Umeå nu går från miljözon fyra till miljözon fem innebär det att ett 30-tal lastbilar inte får köra där längre.

– Det finns en uppenbar risk för att det kan fuskas. I dag sker knappt några kontroller alls, säger Stefan Sjögren, åkare i Umeå.

Kommuner beslutar om utestängande av tung trafik

Europeiska miljözoner infördes i Sverige redan 1996, då var vi först i världen med att införa dessa. Sedan dess har miljözonen som styrmedel spridits inom EU för att förbättra luftkvaliteten, enligt den statliga förvaltningsmyndigheten Trafikanalys.

Enligt regelverket för de europeiska miljözonerna kan kommuner besluta om att utestänga lastbilar och bussar från stadskärnor och andra särskilt miljökänsliga områden för att minska utsläppen. I Sverige finns i dag miljözoner i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.

Erfarenheterna från de EU-länder som infört miljözoner för lätta motorfordon visar att de framför allt ger två effekter: fordonsflottan förnyas fortare och luftkvaliteten i staden och dess omnejd förbättras.

”Det känns inte optimalt”

2014 införde Umeå den europeiska miljözonen fyra i centrum. Den 1 januari 2017 omvandlas den till miljözon fem och år 2020 blir det miljözon sex som gäller i Umeå.

Lastbilar som inte klarar de nya kraven får inte ta jobb i centrum, däremot får de passera centrum om inte andra vägar finns.

– En gruslastbil kostar i dag ungefär 2,5 miljoner kronor och att äga en som inte får jobba i centrum med gruskörning eller snökörning känns inte optimalt, säger åkaren Stefan Sjögren.

Vill se samarbete för förbättrad luft

Stefan Sjögren tycker också att alla måste hjälpas åt att förbättra luften, men att villkoren måste gälla för alla och kontrollerna bli fler.

– Det finns en risk att vissa åkare kanske lägger av med att köra i centrum därför att det inte är lönsamt att köpa en ny lastbil som klarar kraven, säger Stefan Sjögren.

Kan bli aktuellt även för personbilar

Från och med årsskiftet sker ett nationellt skifte av zonnivån. Miljözonernas restriktioner gäller i dag bara för tung trafik, det vill säga lastbilar och bussar.

– Syftet är att minska på utsläpp och zonförändringen gäller i centrala Umeå: centrum, Öst på stan, Väst på stan och Haga. Men inte Västra Esplanaden eftersom det är Trafikverkets väg, och det har kommunen inte möjlighet att reglera, säger Annika Söderlund, chef miljö och planering på Umeå kommuns hälsoskyddskontor.

Än så länge berörs bara yrkestrafik, men det kan komma att ändras i framtiden.

– Det finns förslag att införa restriktioner i kommuner även ska gälla för lätta fordon och personbilar, men beslutet ligger hos regeringen, säger Annika Söderlund.

I Skellefteå och Lycksele finns i dag inga miljözoner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.