Resecentrum ska knyta ihop tågtrafiken från Norrbotniabanan med regionala busstrafiken och gång- och cykeltrafik. Det kräver bland annat att en ny gång- och cykelpassage under järnvägen.
– Det är väldigt komplext eftersom allt kommer att ligga i olika nivåer, konstaterar kommunalrådet Lorents Burman (S).
Stationen ska ha tre järnvägsspår med perronger för persontåg vid de två yttre spåren. Kommunen utgår från en prognos som pekar mot att resecentret kommer att ha ungefär 6000 resenärer per dag år 2050 och drygt 1000 resenärer mindre per dag med dagens befolkning.
Stationshus i vägen
Bedömningen är också att det kommer att krävas 600 platser för cykelparkering och det planeras för ett parkeringshus med 300 bilplatser. För att få plats med allt måste det gamla stationshuset enligt politiker och tjänstemän rivas, om inte någon vill flytta på det.
Stationshuset är inte K-märkt men har av kommunen tidigare pekats ut som särskilt värdefullt och nu har det lyfts medborgarförslag om att försöka bevara det.
I klippet berättar kommunalrådet hur han ser på det.