• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör kommunalråd Lorents Burman (S) om hur resecentrum ska ta form. Foto: SVT

Skellefteå allt närmare ett resecentrum – stationshuset kan rivas

Publicerad

Efter flera år med olika utredningar presenterades idag för politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott i Skellefteå en slutlig inriktning för hur ett nytt resecentrum ska se ut, ett resecentrum som dimensioneras utifrån en fullt utbyggd Norrbotniabana.

Resecentrum ska knyta ihop tågtrafiken från Norrbotniabanan med regionala busstrafiken och gång- och cykeltrafik. Det kräver bland annat att en ny gång- och cykelpassage under järnvägen.

– Det är väldigt komplext eftersom allt kommer att ligga i olika nivåer, konstaterar kommunalrådet Lorents Burman (S).

​Stationen ska ha tre järnvägsspår med perronger för persontåg vid de två yttre spåren. Kommunen utgår från en prognos som pekar mot att resecentret kommer att ha ungefär 6000 resenärer per dag år 2050 och drygt 1000 resenärer mindre per dag med dagens befolkning.

​Stationshus i vägen

Bedömningen är också att det kommer att krävas 600 platser för cykelparkering och det planeras för ett parkeringshus med 300 bilplatser.​ ​För att få plats med allt måste det gamla stationshuset enligt politiker och tjänstemän rivas, om inte någon vill flytta på det.

​Stationshuset är inte K-märkt men har av kommunen tidigare pekats ut som särskilt värdefullt och nu har det lyfts medborgarförslag om att försöka bevara det.

​I klippet berättar kommunalrådet hur han ser på det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.