Det är fyra finalister i tävlingen Placebrander of the Year 2017. En tävling där en jury utser bästa platsmarknadsförare under året. En av de nominerade är Skellefteå kommun med sin utställning och kampanj på sociala medier ”Ge plats”. Fotografierna i kampanjen fick många att reagera.
– Det är en kampanj som väcker känslor. Antingen tycker man att det är bra eller så störs man av den, säger Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun.
LÄS MER: Varför gör Skellefteås politiker pussmun?
På bilderna syns bland annat Albin Avander, skolpräst i St Olovs församling, målad i läppstift. Andreas Lööweenhök, gruppledare för Moderaterna i Skellefteå, liggandes på golvet leende. Tanken med utställningen var att utmana föreställningarna och stereotypa sätt att se på män och kvinnor.
– Det känns fantastiskt roligt. Det känns som viktiga frågor att diskutera. Det här är något som visar på Skellefteå som en öppen och inkluderande plats. säger Renström.
Folkets röster avgör
Tävlingen avgörs genom nu av allmänhetens röster. De övriga finalisterna Sverige, Roslagen och Varberg är Priser delas ut den 12 september på den nationella konferensen 250 möjligheter i Jönköping.
– Det är hård konkurens med fina finalister så vi får se, säger Renström.