Katarina Larsson (C) i svart läderjacka gestikulerar med armarna, klädd i en svart t-shirt med texten ”Twisted Sister” i rosa, stående utomhus i ett snötäckt område med lekplats och en förskola i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Patrik Samuelsson/SVT

Skolpolitikern Katarina (C) i Skellefteå är kritisk till storförskolor

Publicerad

I Skellefteå satsar kommunen på att bygga stora förskolor med fler avdelningar – eftersom det är billigare och mindre personalkrävande.

Skolpolitikern Katarina Larsson (C) är kritisk till beslutet.

– Är det för personalens eller barnens skull vi bygger?, säger hon.

Under de senaste åren har Skellefteå valt att bygga nya förskolor med mellan fyra och tio avdelningar. Förskolor med färre än fyra avdelningar är inte längre aktuella.

– Vi vill säkerställa att alla barn får undervisning av kompetent och kunnig personal. Därför anser vi att minst fyra avdelningar är nödvändiga,” säger Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Stora förskolor

Reserverade sig mot beslutet: ”Orolig”

När beslutet om en ny förskola med sex avdelningar i Boliden fattades, reserverade sig Katarina Larsson. Hon menar att kommunens strategi begränsar föräldrarnas möjlighet att välja förskolans storlek och saknar vetenskaplig grund för hur det påverkar barnen.

– Jag är orolig för att man tar risker på barnens bekostnad, säger hon.

Fredrik Stenberg tillbakavisar kritiken och hävdar att förskolorna byggs utifrån beprövad erfarenhet.

Försöker undvika två plan

Han nämner dock att kommunen ska försöka undvika att bygga fler förskolor i två våningar.

– Vi ska i första hand bygga i ett plan, men det beror på marktillgången. Vi kan även bygga välfungerande förskolor i två plan, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stora förskolor

Mer i ämnet