I dag lämnade patientens ombud; den ideella stiftelsen Centrum för rättvisa, in stämningsansökan vid Umeå tingsrätt.
– Uppgifter om vår klient har läckt vid 27 tillfällen under fyra års tid och trots att patienten själv hört av sig till landstinget som till och med haft ärendet uppe i fullmäktige så har man valt att inte rätta till problemen, framhåller talespersonen och juristen Alexandra Gillström.
”Känt stort obehag”
Ombudet förklarar att landstinget låtit information om vilken mottagning som besökts framgå när patienter betalar med kort – trots att det strider mot personuppgiftslagen. I det här fallet har det bland annat handlat om besök vid en psykiatrisk klinik.
– Patienten har under de här fyra åren känt ett stort obehag, känt sig utlämnad, han har varit orolig, och dessutom insett att banken kanske agerar på de här uppgifterna i förhandlingar om till exempel lånevillkor, berättar Alexandra Gillström.
Nio andra landsting
Och länsbon är långt ifrån ensam.
– När vi nu gjorde en egen granskning visade det sig att 9 av 21 landsting hade olagliga rutiner, och det är flera som har hört av sig till oss om detta, säger Alexandra Gillström.
Det var Stockholm, Örebro, Kronoberg, Dalarna, Kalmar, Jönköping, Blekinge och Gotland vilka nu allt eftersom rättar till och justerar systemen så att det här inte ska fortsätta.
– Fallet i Västerbotten kan absolut bli ett pilotfall, konstaterar juristen Gillström.
”Skadan helt obetydlig”
Västerbottens läns landsting har nu också korrigerat de felaktiga rutinerna, men håller fast vid sin tidigare inställning åtminstone tills man läst stämningsansökan.
– Skadeståndsanspråket baseras på vilken skada man kan ha tänkas lidit och vi har ju gjort den bedömningen att den skadan är helt obetydlig som det heter i juridisk mening, kommenterar tillförordnade landstingsdirektören Jonas Claesson och fortsätter:
– Sen är det förstås tråkigt att den här personen upplever sig ha lidit skada.