I en artikel i Svenska Dagbladet intervjuas trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) om utmaningarna för kollektivtrafiken i Stockholm där han tycker att punktligheten i inom SL-trafiken bör förbättras. Tamsons menar att regeringens budget missgynnar satsningar i Stockholm och säger att Norrbotniabanan är en oseriös och provocerande satsning.
– Stockholm är satt på undantag när det gäller drift och underhåll av vägar. Nästa år satsas 200 miljoner över hela landet, och i bästa fall kan väl Stockholm få några miljoner. Sedan lär det ju komma ytterligare satsningar på Norrbotniabanan som tar resurser för samhällsekonomiskt viktigare projekt. Det är inte seriöst, det är provocerande och en krigsförklaring mot Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons till Svenska Dagbladet.
När SVT Nyheter Västerbotten ringer upp Kristoffer Tamsons mellan två möten nyanserar han bilden.
– Jag är inte kritisk till infrastruktursatsningar utanför Stockholm, Norrbotniabanan kan gärna byggas, det jag är mot är att den inte är finansierad, säger Kristoffer Tamsons (M).
Han tycker att regeringen i sin budget prioriterat projekt, till exempel Norrbotniabanan, som skulle slå ut andra redan beslutade projekt och även satsningar på drift och underhåll.
– Jag tycker att den här regeringen ställer landsändar mot varann, säger Tamsons.
Men kan du förstå att människor i Västerbotten kan tycka att det är du som gör det när du ifrågasätter Norrbotniabanan?
– Jag har inget emot en Norrbotniabana – när den är finansierad, säger Kristoffer Tamsons.
”Jag är förvånad”
Men Tamsons uttalande har väckt känslor hos partikollegan Andreas Löwenhöök som är oppositionsråd i Skellefteå och som själv sitter i Norrbotniabanegruppen.
– Jag är lite förvånad över det uttalandet för att jag har pratat med Kristoffer Tamsons i olika sammanhang och ändå fått intrycket av att han ser behovet av infrastruktursatsningar i hela landet. Man ska komma ihåg att Norrbotniabanan är ju av nationellt intresse för att vi ska kunna transportera mera och så vidare vilket gör att det kommer in mer pengar till statskassan, säger han och tillägger:
– Jag är lite besviken också att han utmålar det här projektet på det sättet. I de sammanhang vi har pratat så har han faktiskt visat förståelse till att det behövs infrastruktur i hela landet.
Moderate riksdagsledamoten Edward Riedl från Umeå, som sitter i trafikutskottet, säger att han har pratat med Kristoffer Tamsons och att han håller med om att det är viktigt att projekt som ska byggas är helt finansierade. Han tycker också att regeringens finansieringsplan som innebär höjda skatter på bland annat drivmedel mest kommer drabba norrlands inland.
– Det har jag sagt hela tiden, att Norrbotniabanan ska byggas när det finns pengar till den, men innan finansieringen är ordnad riskerar den att ta resurser från drift och underhåll av infrastruktursatsningar, säger Edward Riedl.
Gynnar hela landet
Ordförande för Norrbotniabanegruppen, socialdemokraten Lorens Burman, vill lugna tonen och menar att Stockholm behöver Norrbotniabanan för att fortsätta sin expansion.
– När Norrbotniabanan byggs säkrar vi svensk konkurrenskraft, kompetensförsörjningen för näringslivet i norr och råvarutransporterna söderut för vidareförädling, säger Lorens Burman (S) i ett pressmeddelande.
Socialdemokratiske riksdagsledamoten Isak From från Norsjö reagerar däremot kraftigt mot Tamsons uttalande om Norrbotniabanan.
– Det här visar ju vad vi slagits emot i många år. Moderaterna i Stockholm vill inte se satsningar utanför huvudstaden, säger Isak From.
From menar att regeringen i budgeten presenterar infrastruktursatsningar som gynnar hela landet.
– Det här tydliggör skillnader mellan olika partier i hur man ser på landet, Moderaterna i Stockholm tycker att de är störst, bäst och vackrast och vill ha allt själva, säger Isak From.