Idag finns det ungefär mellan tummen och pekfingret 2200 arbetslösa i Skellefteå och i det så kallade pendlingsområdet cirka 6500. Det betyder att Skellefteå har lägre arbetslöshet än riket i stort som ligger på 7,5 procent. Och det relativt sett goda arbetsmarknadsläget kan i sig bli problematiskt om siffrorna håller i sig fram till den dagen det möjligen finns en batterifabrik färdig.
– Ja det blir verkligen en utmaning för oss att hitta kompetensen som behövs, konstaterar Anders Eriksson som är arbetsförmedlingschef i arbetsmarknadsområde Skellefteå och Norsjö.
Och han sätter en del av hoppet för att lyckas till den relativt stora gruppen nyanlända som finns i Skellefteå.
– Det är jätteviktigt att vi bättre börjar ta hand om den kompetens som finns hos utrikesfödda, menar han och nämner samtidigt ett batteri av lösningar som behövs.
Det handlar till exempel om att locka folk från bygden att flytta hem igen, och om att Skellefteå blir en stad att jobbpendla till. Anders Eriksson får medhåll från länsrådet Lars Lustig som menar att det här beslutet understryker vikten av att rusta upp väg E4 mellan Umeå och Skellefteå, och komma igång med bygget av Norrbotniabanan.
– Ja det skulle väl egentligen helst ha påbörjats igår men det här är ju upp till politikerna. Hursomhelst krävs det en regionförstoring för att klara kompetensförsörjningen, säger Lars Lustig.