Förra veckan avslog regeringen de sex överklagandena från samebyar och privatpersoner rörande Norrbotniabananas dragning mellan Dåva och Skellefteå. Det innebär att dragningen för den kustnära järnvägen för den sträckningen nu vinner laga kraft. Men Jenny Wik Karlsson, förbundsjurist vid Svenska Samernas Riksförbund (SSR), menar att frågan ändå inte är avgjord.
– Det finns delar i det här beslutet som vi måste titta lite noggrannare på och se om man kan agera eller göra något. Juridiskt och politiskt, säger hon.
Hon företräder de samebyar vars vinterbetesland kommer att påverkas av järnvägen som dras genom området och hon tycker inte att deras synpunkter beaktats.
– Vi hade förväntat oss att regeringen åtminstone skulle titta på bland annat det här med ersättning, hur man ska lösa merkostnader, säger Jenny Wik Karlsson (SSR).
Trängre i markerna
Hon lyfter även problemen med att järnvägen kommer att fungera som en barriär mitt i samebyarnas betesområden vintertid. Att det blir trängre i markerna samt att det nu blir svårt för renskötarna och renarna att ta sig mellan de olika beteslanden.
– För skogssamebyarna blir det väldigt trångt eftersom man har mindre marker och man är extremt beroende de också av vinterbetesmarker precis som fjällbyarna. Men de samebyar som redan har många barriärer och får ytterligare en, exempelvis Malå och Maskaure , de kommer ju att drabbas, säger Jenny Wik Karlsson (SSR).
Hör Jenny Wik Karlsson (SSR) i videon.