Kravspecifikationen och ramavtalet visar det som många redan kommit fram till – de tolv nya regionaltåg som köpts in håller inte måttet.
Och fransk-tyska företaget Alstoms Nordenchef Henrik Anderberg medger att de inte levererat vad de lovat, men betonar att den tvååriga garantin fortfarande gäller och att förbättringar är på gång.
– Vi måste ju se till att vi gör vår del i det här och vi arbetar vidare med att vinteranpassa tågen.
Anpassning skulle varit gjord
Men de vinteranpassningar som han pratar om skulle redan ha varit gjorda, enligt de krav som ställdes vid upphandlingen.
Så här står det bland annat:
”Fordonet med ingående utrustning skall vara så konstruerat att det kan användas störningsfritt i de klimatförhållanden som normalt råder i Sverige. Varken höga yttertemperaturer eller snö och kraftig isbildning får hindra trafik med fordonet.
Behöver inte avisas
Det står också att tågen normalt inte ska behöva avisas och att konstruktionslösningarna ska vara sådana att funktionshindrande snöpackning inte inträffar.
Och hela köpesumman kommer inte att betalas ut förrän tågen fungerar som de ska – även i ett vinterklimat.
– Vi arbetar med tågen och då framför allt med bromssystemen där vi inför extra skydd och ska se till att de fungerar bättre.