Redan i maj 2018 varnade tillverkaren Mahindra Aerospace att delar till flygplanstypen GippsAero GA8 Airvan eventuellt behövde bytas ut. De hade upptäckt att en ny metod att tillverka fästena för vingstöden mot flygkroppen kunde drabbas av metallutmattning – och helt enkelt inte fullgott höll de kravspecifikationer som fanns.
Inspektioner
I direktiven som skickades ut från företaget uppmanades användare av flygplanet att inspektera vissa delar av vingfästena till utvalda modeller av GA8:an. Enligt direktiven skulle användare av flygplanen leta efter bland annat korrosion, repor, sprickor och bucklor i mekaniken och vid de skyddande lagren och i fästena. Om sådana defekter skulle upptäckas uppmanades användarna av flygplanen att byta ut fästesmekanik. Om inga defekter upptäcktes uppmanades användare ändå att utföra så kallade ”vridmoments-tester” på dem.
Användare av flygplanen uppmanades också att efter den första inspektionen göra löpande inspektioner – beroende på hur många flygtimmar planen i fråga var aktiva.
Utredning pågår
Det är också oklart om planet som störtade i söndags hade genomgått de rekommenderade inspektionerna eller inte – samt huruvida planet var av den modell av GA8:a som rekommenderades att genomgå omedelbara inspektioner.
Under presskonferensen som hölls på måndagen medgav Statens haverikommission att planet inte varit helt intakt vid nedslag. Dock fortgår utredningen och resultaten av den förväntas presenteras senare.
Enligt Transportstyrelsens hemsida gick olycksplanets luftvärdighetshandlingar ut i fredags. Men under måndagen meddelade Transportstyrelsen att olycksplanet nyligen hade genomgått kontroller och ansågs vara luftvärdigt. Granskningsbeviset, som intygar att planet var dugligt, servat och underhållet som det ska, utfärdades den 25 juni i år.