Umeå kommuns sammanställning av handeln visade 2017 att detaljhandeln i Avion omsatte 1,5 miljarder kronor, vilket var en ökning med 16 procent jämfört med 2016. 2018 års siffror har kommunen ännu inte sammanställt men trenden ser ut att hålla i sig enligt Avion som spår en ökning på 5 procent.
Samtidigt har flera butiker de senaste åren fått stänga igen och idag är mer än tio procent av butikerna som fanns vid öppning tomma.
– Det är klart att det är bra att ha några tomma lokaler för att kunna ha en rotation men inte så många som vi har nu. Det ultimata vore att ha tre tomma, säger Avions centrumchef Mia Eskilsson.
Både omsättning och besök ökar
Undersökningar om köpcentrum likt Avion visar att det tar ungefär tre till fem år innan man satt sig i sin marknad och att det är naturligt att det inte går som på räls de första åren. Mia Eskilsson menar att man fortfarande är inne i den perioden men att de har en klar bild över sitt marknadsområde.
– E-handeln är här och kommer också att öka men saken är den att vi ökar faktiskt också. På jämförbara butiker så har vi ökat omsättningsmässigt sex närmare sju procent och besöksmässigt i huset närmare fem procent mot fjolåret.
Är du orolig?
– Nej orolig är fel ord. Självklart är det en utmaning men det ska vara utmaningar i livet. Jobbet jag har är utmanande och hur skulle det vara att ha det här jobbet om allting bara gick på räls, inte alls roligt tycker jag.
”Vill hitta nya värden”
Monica Bruvik, senior konsult på Handelns utredningsinstitut, menar att en nyckel för köpcentrumens överlevnad är att utveckla sin verksamhet till att erbjuda mer än bara butiker.
– Hui och vi tänker lika. Vi vill också hitta nya värden på de ytor vi har. Det är en process vi är i nu. vi ska ge det den tid det behöver för att komma fram till något riktigt bra.
I klippet ovan kan du höra centrumchefen berätta om de tomma lokalerna.